Egy felmérés szerint a megkérdezettek 64 százaléka nem tudott zöld márkát megnevezni. Azon megkérdezettek 51 százaléka pedig, akik környezettudatosnak vallották magukat, egyetlen ilyen márkát sem ismert, írja a Brandweek.
Zöld, mint a dollár
Egyre több cég zöldülne. A Shell Oil 30 millió dollárt költött ilyen marketingre júniusban, melyben egy olyan magas minőségű üzemanyagot reklámoz, ami kevésbé károsítja a környezetet. A General Electric is tovább építi
Ecomagination kampányát, amelyet 2005-ben kezdett meg. A Ford pedig 2010-re 250 ezer olyan autó gyártását ígéri, melyek alternatív, környezetkímélő üzemanyaggal működnének.
A márkaépítés szakértői szerint a vállalatoknak ügyesen kell bánniuk a zöldmarketinggel, mivel a nyilvánosság úgy is vélheti, hogy környezet szennyezőként hamis képet festenek magukról. Ezt támasztja alá Judy Hu, a General Electric a hirdetésekért és márkaépítésért felelős igazgatójának kijelentése: "Zöld, mint a dollár színe. Mindez az üzleti lehetőségekről szól, úgy véljük az Ecomagination termékek és szolgáltatások segítségével növelni tudjuk bevételünket."
Jótékonyan is lehet zöldülni
Néhány hirdető új módját választotta a márkaépítésnek. Az Alcoa, a DaimlerCrysler és az Abtech olyan óriásplakátokon helyezi el logóját, melyek a környezetvédelemre hívják fel a figyelmet. Ez darabonként 5000 dollárba kerül a cégeknek, az összeggel a vállatok hozzásegítik a környezetvédőket üzeneteik eljuttatásához, s megkímélik az adófizetők pénztárcáját, olvasható a Brandweekben.
Kétségtelen, hogy a környezetvédelmet és a manapság egyre nagyobb teret kapó vállalati társadalmi felelősségvállalást számos olyan cég tűzte zászlajára, amely a múltban nem éppen zöld vagy felelős tevékenységéről volt híres (Shell, BAT, McDonalds, GE, gyógyszergyárak). Az utóbbi években ezek a vállalatok azonban - az üzleti etika szakértői szerint is - valóban elindítottak egy folyamatot, s egyre nagyobb összegeket áldoznak egy-egy jó ügy érdekében. A McDonalds külön alapítvány formájában segít a beteg gyermekeken, míg a Shell és a GE a zöldebb jövőért tevékenykedik. A zöld programok kommunikálásával azonban csínján kell bánni, mert a túl hangosan hirdetett "öko" védjegy balul is elsülhet.