2p

Az amerikai autóeladások általában siralmas képet mutatnak, egy szegmens azonban szokatlanul sikeres; a The Wall Street Journal az izomautók visszatéréséről írt.

A gazdaság folytatódó gyengélkedése és a munkanélküliség növekedése ellenére, továbbá annak dacára, hogy a nyári roncsprémium program után az autóértékesítések erősen visszaestek az Egyesült Államokban, mind többen vesznek bődületes erejű utcai sportkocsikat, úgynevezett izomautókat.

A megszorult gyártók árcsökkentése nyomán tavalyhoz képest idén októberben 68 százalékkal több Ford Mustang, Chevrolet Camaro és Dodge Challenger talált gazdára. Az egész évet tekintve ennek a piaci szegmensnek az eladásai eddig 7,2 százalékkal növekedtek, miközben a legtöbb kategóriában két számjegyű volt a csökkenés. A szakemberek értetlenül állnak a jelenség előtt.

Amerikában a sportkocsi kategóriába nagyon sok modell belefér, kezdve a 22 ezer dolláros Mazda Miatától egészen a Ferrari 599 Fioranóig, amelyhez 300 ezer dollárért lehet hozzájutni. A kereslet ezen belül, a szakma által a "közepes méretű sportos" kocsiknak nevezett alkategóriában növekszik.

Olyan, általában 300 lóerősnél erősebb motorral felszerelt, kétajtós, szűk hátsó üléses, feltűnő külsejű modellekről van szó, amelyek ára 30 ezer dollár alatt kezdődik. A gyártók ezekkel az autókkal nemcsak a tehetős középkorú vevőket célozzák meg, a potenciális vevők közé tartoznak a gazdag családok 20 éves gyerekei vagy az idősebb korosztály tagjai is.

"Mindannyiunkat meglep, hogy a Camaro ilyen kapós" - jegyezte meg John Fitzpatrick, a Chevrolet marketing igazgatója. A 304 lóerős országúti véreb augusztus óta már 28 ezer dollárért hazavihető.

A közönségnek szánt izomautók gyártása az Egyesült Államokban az 1960-as években kezdődött, és sokan máig az amerikai autógyártás kiválóságának bizonyítékát látják bennük. Népszerűségük az 1970-es években tetőzött, később a szigorodó környezetszennyezési normák és az üzemanyag drágulása miatt piacuk minimálisra szűkült. A mai sportkocsik a 60-as évek legendás modelljeit idézik, az idősebb vezetőknek ezért vonzók, a fiatalabbak pedig átélhetik az akkori sebesség- és teljesítményőrületet.

Szakemberek azonban rámutatnak: még ha tartós marad is az izmos sportkocsik iránti kereslet, ez nem lesz képes felemelni az amerikai autóipart, ugyanis a személyautók piacának sovány, mindössze 2 százalékos részét képezik.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!