A reklám a vállalkozások fogyasztók megnyeréséért folytatott versenyének egyik leghatásosabb eszköze, áll a GVH közleményében. A fogyasztó megtévesztésére alkalmas reklámtevékenység azonban valós érdemeihez képest aránytalan előnyhöz juttathatja az azt folytató vállalkozást és a piaci működés zavaraihoz vezet. A fogyasztók felé irányuló (reklámként vagy más módon megnyilvánuló) tájékoztatással szemben követelmény, hogy annak alapján a fogyasztó reális képet alkothasson az adott termékről (áruról, szolgáltatásról).
A reklámokban használt jelző valóságtartalmát az Aquarius-Aqua Kft. nem tudta igazolni. A Veritas Gold ásványvíz nem állhat a világ élén, hiszen a brüsszeli versenyen nem került a legjobb, három csillaggal jutalmazott kategóriába. Ráadásul a versenyen csak 25 ásványvíz szerepelt, ami messze nem tekinthető a világ összes ásványvízének. Ezen túl a GVH szerint ahhoz, hogy egy ásványvíz a világ élvonalába tartozzék, valamennyi jelentős tulajdonsága (ásványi anyag tartalom, tisztaság, csomagolás stb.) tekintetében a legkiválóbbak között kell lennie. Az Aquarius-Aqua Kft. csak egyetlen tulajdonság, az íz tekintetében kívánta igazolni, hogy terméke a világ élvonalába tartozik.
"A legkiválóbb íz-díjas ásványvíz" szlogen használatának jogosságát a gyártó azzal indokolta, hogy a brüsszeli versenyen elnyerte a "Superior Taste Award with **"díjat, amelynek magyar fordítása a reklámokban használt jelző. A GVH azonban megállapította, hogy a kifogásolt reklámok az adományozott címet kétfelé bontják: a minősítés szöveges része egy jelzős szerkezet elemeként jelenik meg, a két csillag pedig önálló életet él a hirdetésekben. A versenyhatóság szerint a Superior Taste Award egy verseny, nem egy díj neve. Superior Taste Award cím a megfelelő számú csillag feltüntetése nélkül a brüsszeli versenyen nem került kiosztásra. A GVH szerint egy hangzatos nevű versenyen díjazottnak lenni nem azonos azzal, hogy a termék a verseny elnevezésével azonos nevű díjat kapott, így a Veritas Gold reklámjai többet mondnak annál, mint aminek közlésére Brüsszelben feljogosították az Aquarius Aqua Kft-t. A GVH megállapította, hogy a Veritas Gold reklámjai azt sugallták a fogyasztók számára, hogy a szóban forgó termék jobb ízű, mint más ásványvizek. Márpedig ezzel a reklámüzenettel befolyásolni lehetett a fogyasztók termékek közötti választását, hiszen az íz az ár mellett a legfontosabb szempont az ásványvizek megítélése során.
A társaság magatartása alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére, ezért az Aquarius Aqua Kft. kétmillió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles. A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozást első ízben marasztalta el versenyfelügyeleti eljárás során, illetve hogy az eljárás alá vont még az eljárás kezdete előtt önként felhagyott a kifogásolt magatartással. Emellett enyhítő körülménynek bizonyult még, hogy a társaság a díj elnevezését lefordíttatta egy hivatalos fordítóirodával, majd ezt a kifejezést használta reklámjaiban.
Menedzsment Fórum