Hazánkban is egyre több munkakereső figyel arra, hogy a cég, amelynél elhelyezkedni kíván, mennyire környezettudatos, támogatja-e a tömegközlekedést a széndioxid-kibocsátás csökkentése érdekében vagy az újrahasznosítási eljárásokat. Egy egyesült királyságbeli felmérés szerint a jelöltek hetvenöt százaléka két cég közül azt választja, amelyik jobban odafigyel a környezetvédelemre.
A környezettudatosság nem csupán a nagy termelőcégek sajátja lehet, bármelyik hazai kis- és középvállalkozás magáévá teheti az ehhez kapcsolódó értékeket. A szelektív hulladékgyűjtés például rendelkezésre áll minden vállalat számára, mondta az mfor.hu-nak Rakonczai Kamilla, a Xerox Magyarország Kft. marketing kommunikációs menedzsere, hozzátéve, keresni kell az olyan lehetőségeket, amelyek kevesebb hulladékhoz és kisebb energiahasználathoz vezetnek.
Czabafi Judit, a Magyar Posta környezetvédelmi csoportjának vezetője úgy véli, az interjúk során a jelöltek odafigyelnek arra, hogy leendő munkáltatójuk mennyire figyel oda a környezetre, van-e lehetőség például szelektív hulladékgyűjtésre. Így a zöld szemléletmód hozzásegíthet a tehetségek megszerzésében.
A Xerox tapasztalatai szintén azt mutatják, hogy a környezettudatosság a vállalatok és az egyének szintjén is egyre jellemzőbb Magyarországon. Szerintük ez hatással van a fogyasztási döntésekre és a munkahely kiválasztására is, és bár a jelenség még nem általános, de a tendencia egyértelműen pozitív.
A bezöldülés előnyei
A környezettudatosság, a környezetvédelem és a fenntartható fejlődésre való törekvés a társadalmi felelősségvállalás egyik kiemelt területe, amelyet hazánkban is egyre több vállalat tart szem előtt. De nem csak ezért érdemes zöldnek lenni, hiszen az gazdasági előnyt, költségmegtakarítást is jelenthet - vélte Czabafi Judit. Az energiatakarékosság megvalósításával például csökkenthetik kiadásukat a cégek.
A CareersInAudit.com felmérése is azt mutatja, hogy nem csak a környezetvédelelem motiválhatja a cégeket a zöld politika létrehozására. Ebben szerepet játszhat az is, hogy pozitívabbá szeretnék tenni vállalati imidzsüket, de az ügyfeleknek illetve a fogyasztóknak való megfelelés és az anyagi megtakarítás is szerepet játszhat a döntésben.
A tavalyi évben egyébként világszerte jelentős elmozdulás tapasztalható a környezetvédelmi attitűd erősödésében a cégeknél, és várhatóan ez fontos tényező marad 2008-ban is.
Hazai példák
A környezet megóvására az irodai munka során is lehetőség van. A Xeroxnál például két oldalra nyomtatják a dokumentumokat, újrahasznosítják a toner-kazettákat, szelektíven gyűjtik a hulladékot. Ez utóbbi területen az élenjárók közé tartozik a cég, hiszen 2003 elején az elsők között vezették be hazánkban a szelektív hulladékgyűjtést.
A Magyar Posta a szelektív hulladékgyűjtés mellett az energiatakarékosságra is kiemelt figyelmet fordít, ami a postai létesítmények tervezésénél is fontos szempont. Később a karbantartásra is odafigyelnek, a fűtést, a világítást, a szigetelést a lehető legkedvezőbb módon alakítják ki.
A nyugati országokhoz, egyebek között az Egyesült Királysághoz képest még van mit behoznunk, hiszen ott már a vállalatok mintegy fele kialakított környezetvédelmi politikát. Hazánkban is egyre inkább lehetőségük van a cégeknek erre, különféle pályázatokon vehetnek részt, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) például évente díjazza a környezetvédelmet leginkább szem előtt tartó cégeket.
A néhány éve ilyen díjat nyert Magyar Posta történetében pedig egy mérföldkő volt, hogy 2006-ban elkezdte kiépíteni az úgynevezett környezetközpontú irányítási rendszert (KIR), amelynek keretében az alkalmazottak képzésére is lehetőség nyílt. A KIR-t bevezető társaságok ISO tanúsítványt kaphatnak, amelyet akár a vállalat reklámozására is felhasználhatnak.
A rendszer bevezetésének első lépése, hogy elkötelezetté kell tenni a felsővezetőket és meg kell szerezni a támogatásukat. Czabafi Judit szerint erre mindenképp szükség van annak érdekében, hogy a környezetvédelmi terület sikeres legyen, és a kitűzött célokat, programokat meg lehessen valósítani.
Kovács Zita