Tizenhárom autógyártó 1998-ban önkéntesen vállalta az Európai Unió felé, hogy az új autóik szén-dioxid emisszióját 2008-ra a kilométerenkénti 187 grammos átlag helyett 140 grammra csökkentik.
A washingtoni központú International Council on Clean Transportation tanulmánya szerint az EU autópiacán 2006-ban 142 és 238 gramm közötti volt a kibocsátás kilométerenként, míg az iparági átlag 160 gramm. A csoport előrejelzése szerint jövőre az átlag 155 grammra csökkenhet, ami így is 11 százalékkal a cél felett van, írja az International Herald Tribune.
Az International Council on Clean Transportation szakértői szerint néhány európai autógyártó - mint a Peugeot-Citroen, a Fiat és a Renault - alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású kocsikat árulnak, mint ázsiai versenytársaik. Azonban a két legnagyobb német autógyár, a BMW és a Daimler autói 181-185 grammos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátással igen károsak voltak a környezetre tavaly. A Daimler közelmúltban értékesített amerikai divíziója, a Chrysler a maga 238 grammos átlagával még inkább környezetszennyező.
A brüsszeli központú ACEA lobbicsoport szerint a technológiai fejlődés során az elmúlt évtizedben több mint 13 százalékkal csökkent az új járművek emissziója, azonban a nagy autók iránti igény, valamint a következetlen állami szabályozás - köztük a nagyon magas üzemanyagadók - számottevően hátráltatják az emisszió-csökkentést.
Az EU bizottsága az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának korlátozására tervezett javaslatában engedett az autóipar kérésének. Az új gépkocsik átlagos kibocsátását ennek értelmében 2012-ig kilométerenként 130 grammra kell csökkenteni a jelenlegi 161 grammról. Az EU környezetvédelmi biztosa, Stavros Dimas eredetileg 120 grammot javasolt volna.