A Volkswagen AG (VW) a közelmúltban jelentette be, hogy megválik 20 ezer munkásától, ami nem meglepő, hiszen a cég más országokban jóval olcsóbban tud gyártani. Még az Európai Unión belül is hatalmasak az eltérések: Németország nyugati országrészén a munkások közel négyszer annyiért dolgoznak, mint a portugáliai üzemben, közel tízszer annyiért, mint a csehek és ötvenszer annyiért, mint a kínaiak.
A VW nem jelent kivételt, a Renault munkások csak erős szakszervezetüknek köszönhetik munkájukat, a cég így modelloffenzívával és a prémium szegmens erősítésével próbálja megoldani problémáit. A másik nagy francia csoport a PSA Peugeot-Citroen már megtette a lépéseket: mind Csehországban, mind Szlovákiában több százezres járműgyártó kapacitást hozott létre.
Egyes szakérők szerint ez ahhoz vezethet, hogy 15 éven belül teljesen megszűnik az autógyártás Nyugat-Európában. Amit csak az akadályozhat meg, hogy a kelet-európai és ázsiai országokban nő az életszínvonal, így egyfajta kiegyenlítődésre lehet számítani.