A Hungaropharma Zrt. 2007 elején határozta el, hogy stratégiai együttműködésre vonatkozó ajánlatot tesz gyógyszertárak részére. 2008 első félévének végéig a magyarországi gyógyszertári forgalom 22 százalékát adó 490 gyógyszertárral kötött megállapodást az addig főtevékenységeként gyógyszerek és gyógyászati termékek nagykereskedelmével foglalkozó társaság. Az érintett gyógyszertárak megtalálhatók Budapest mellett az ország valamennyi jelentősebb városában és nagyszámú kistelepülésen is. Az együttműködés koordinálására a Hungaropharma Zrt. és a 2007. május 31-ig megállapodást kötő gyógyszertárak ún. Partnerpatikai Társaságot (jelenlegi elnevezése: Gyöngy Stratégia Szövetség) hoztak létre, melynek elfogadták Együttműködési Szabályzatát, közölte a Versenyhivatal.
A GVH 2008 áprilisában indított eljárást a Hungaropharma ellen, hogy kiderítse: a társaság és a gyógyszertárak között létrejött együttműködési megállapodás nem sérti-e a versenytörvényt. A vizsgálat után a versenyhatóság megállapította, hogy a dokumentum két pontja alkalmas a piaci verseny korlátozására. A megállapodásban szerepel, hogy a gyógyszertár saját akciót csak akkor tarthat, ha azzal az együttműködés összes résztvevőjét képviselő tagi tanács egyetért. A GVH szerint az akció bejelentésének kötelezettsége korlátozhatja a versenyt, hiszen a versenytársak ezáltal tudomást szerezhetnek egymás ármagatartásáról. Ez a versenykorlátozó hatás azonban a jogszabályok szerint csak akkor érvényesül, ha az összehangolt magatartás legalább a piac forgalmának 10 százalékát érinti.
A GVH vizsgálata azonban feltárta, hogy a Gyöngy patikák együttesen 22 százalékot birtokolnak a hazai gyógyszer kiskereskedelmi piacból, így a megállapodásnak az akciós értékesítés tilalmáról szóló pontja jogszabálysértő. A megállapodás másik aggályos pontja a továbbeladási árak meghatározásáról szól. Eszerint a gyógyszertárak vállalják a Hungaropharma által meghatározott akciós árak tartását. Mivel ez az előírás megakadályozza a vevő gyógyszertárak azon képességét, hogy maguk határozzák meg eladási áraikat, a GVH szerint az együttműködési megállapodás ezen pontja versenykorlátozásnak minősül.
A GVH mindezek alapján megállapította a jogsértést és határozatának kézhezvételétől számított harmincadik napon túl megtiltotta, hogy a Hungaropharma és a gyógyszertárak közötti megállapodás a tagok számára előírja az akciók bejelentését és meghatározza a továbbeladási árakat. A versenyhatóság felhívta a figyelmet, hogy a kötelezettségnek az érintettek úgy is eleget tehetnek, ha a megállapodásba az kerül bele, hogy a gyógyszertárak a Hungaropharma által ajánlott akciós árnál nem alkalmaznak magasabb árakat. A GVH másik aggálya pedig úgy is orvosolható, ha a patikáknak csak a Gyöngy lánc akcióival azonos időben tartott saját akcióikat kell engedélyeztetniük.