4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Komoly eredményeket vár új hibridautójától, a Volttól a General Motors (GM), mivel a gyár szerint ezzel lényegesen olcsóbb lesz utazni, mint a nagy rivális Toyota Prius-szal. A jármű sikerét az hozhatja el, hogy körülbelül 60 kilométert képes megtenni csak az akkumulátor feltöltésével tankolás nélkül, ez pedig a gyártó szerint 40 centbe (80 forint) kerül majd naponta a vásárlóknak.

Egyelőre csak a várakozások nagyok a GM új modelljével kapcsolatban, azt továbbra sem tudni, hogy a vevők mennyire fognak rákattanni a Voltra. A cég elsősorban azokat az árérzékeny fogyasztókat célozza meg, akik a magas olajár mellett jobban meggondolják, milyen autót vegyenek.

Nyolcvan forintból lehet teletankolni

A GM közlése szerint mindössze napi 40 centbe, azaz körülbelül 80 forintba kerül feltölteni az autó akkumulátorait. Egy feltöltéssel pedig mintegy 60 kilométert képes megtenni. Éppen ez lehet az autó vonzereje: ez a 60 kilométer ugyanis a felmérések szerint éppen annyi, amennyit egy átlag amerikai naponta oda-vissza utazik a munkahelyére. Így tehát lényegében tankolás nélkül használhatják az autót, évi 21 ezer kilométer mindössze 300 dollárba kerül.

A modell sikere azonban azért nem borítékolható, mert a Volt lényegesen drágább, mint egy átlagos autó. Kérdés, hogy a fogyasztók hajlandók lesznek-e többet fizetni a spórolásért cserébe. A szakemberek egy része szerint ugyanis nem lehet annyit megtakarítani a Volttal, amennyivel többe kerül. Éppen ezért anyagilag még mindig jobban megéri egy sima benzinüzemű autó vagy egy átlagos hibridautó.

Az autóipari szakemberek szerint a GM nehéz helyzetben lesz, ha jövőre elkezdik árulni a Voltot. Az egyik lehetőség, hogy lényegesen olcsóbban adják majd, mint amennyi az előállítási költsége, ez pedig tovább nehezítheti a gyár amúgy sem túl rózsás anyagi helyzetét. A másik lehetőség, hogy újra emelkedni kezdenek az üzemanyagárak és magasan is maradnak, hogy megérje komolyabb összeget invesztálni a vevőknek.

Néhány elemző ugyanakkor a következő évekre a benzinár emelkedését jósolja, emellett arra számítanak, hogy egyre több ember lesz majd elkötelezett a "zöld" autók mellett. Ez pedig komoly lehetőségeket jelenthet a Volt számára is.

Volt kontra Prius

A legfontosabb különbség a Volt és a Toyota Prius között, hogy a GM modelljének akkumulátorait éjszaka lehet tölteni, így a mindennapi használatban lényegében üzemanyag nélkül tud közlekedni 60 kilométert. Ezzel szemben a Prius csak az üzemanyagmotor által hasznosítatlan energiát tölti vissza az akkumulátorba.

A számítások szerint évi 21 ezer kilométert a Volttal 321 dollárból lehet levezetni csak a napi töltésekkel üzemanyag nélkül, míg a Prius ugyanennyi távolságra körülbelül 1300 liter benzint használ el. Mindez a jelenlegi ár mellett évente 742 dollárba kerül, ami 421 dollárral magasabb, mint a Volt költsége. Ha viszont az üzemanyag ára ismét a tavaly látott rekordmagasságba emelkedik, akkor máris 830 dollárt spórolhatnak a Volt-tulajdonosok évente.

A Volt hátránya, hogy a GM-nek 40 ezer dollárjába kerül előállítani, miközben a Toyota Prius jelenleg átlagosan 25 428 dollárba kerül. Így hiába kapnak 7500 dolláros adóvisszatérítést a Volt-vevők, a Prius még mindig körülbelül 7000 dollárral olcsóbb.

Szakemberek szerint a Volt akkor lehetne versenyképes, ha a GM 34 500 dollárért adná, akkor viszont a gyárnak 5500 dollár vesztesége lenne minden darabon. Ha a cég által kitűzött 20 ezres eladást vesszük figyelembe az első évben, akkor az 110 millió dolláros mínuszt jelentene a GM-nek.

Ha viszont azzal számolunk, hogy 5 dollárra emelkedik egy gallon benzin ára, ami új rekord lenne a tavalyi 4 dolláros szint után, akkor már "csak" 2600 dollárt bukna a GM minden darabon.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!