Egyelőre csak a várakozások nagyok a GM új modelljével kapcsolatban, azt továbbra sem tudni, hogy a vevők mennyire fognak rákattanni a Voltra. A cég elsősorban azokat az árérzékeny fogyasztókat célozza meg, akik a magas olajár mellett jobban meggondolják, milyen autót vegyenek.
Nyolcvan forintból lehet teletankolni
A GM közlése szerint mindössze napi 40 centbe, azaz körülbelül 80 forintba kerül feltölteni az autó akkumulátorait. Egy feltöltéssel pedig mintegy 60 kilométert képes megtenni. Éppen ez lehet az autó vonzereje: ez a 60 kilométer ugyanis a felmérések szerint éppen annyi, amennyit egy átlag amerikai naponta oda-vissza utazik a munkahelyére. Így tehát lényegében tankolás nélkül használhatják az autót, évi 21 ezer kilométer mindössze 300 dollárba kerül.
A modell sikere azonban azért nem borítékolható, mert a Volt lényegesen drágább, mint egy átlagos autó. Kérdés, hogy a fogyasztók hajlandók lesznek-e többet fizetni a spórolásért cserébe. A szakemberek egy része szerint ugyanis nem lehet annyit megtakarítani a Volttal, amennyivel többe kerül. Éppen ezért anyagilag még mindig jobban megéri egy sima benzinüzemű autó vagy egy átlagos hibridautó.
Az autóipari szakemberek szerint a GM nehéz helyzetben lesz, ha jövőre elkezdik árulni a Voltot. Az egyik lehetőség, hogy lényegesen olcsóbban adják majd, mint amennyi az előállítási költsége, ez pedig tovább nehezítheti a gyár amúgy sem túl rózsás anyagi helyzetét. A másik lehetőség, hogy újra emelkedni kezdenek az üzemanyagárak és magasan is maradnak, hogy megérje komolyabb összeget invesztálni a vevőknek.
Néhány elemző ugyanakkor a következő évekre a benzinár emelkedését jósolja, emellett arra számítanak, hogy egyre több ember lesz majd elkötelezett a "zöld" autók mellett. Ez pedig komoly lehetőségeket jelenthet a Volt számára is.
Volt kontra Prius
A legfontosabb különbség a Volt és a Toyota Prius között, hogy a GM modelljének akkumulátorait éjszaka lehet tölteni, így a mindennapi használatban lényegében üzemanyag nélkül tud közlekedni 60 kilométert. Ezzel szemben a Prius csak az üzemanyagmotor által hasznosítatlan energiát tölti vissza az akkumulátorba.
A számítások szerint évi 21 ezer kilométert a Volttal 321 dollárból lehet levezetni csak a napi töltésekkel üzemanyag nélkül, míg a Prius ugyanennyi távolságra körülbelül 1300 liter benzint használ el. Mindez a jelenlegi ár mellett évente 742 dollárba kerül, ami 421 dollárral magasabb, mint a Volt költsége. Ha viszont az üzemanyag ára ismét a tavaly látott rekordmagasságba emelkedik, akkor máris 830 dollárt spórolhatnak a Volt-tulajdonosok évente.
A Volt hátránya, hogy a GM-nek 40 ezer dollárjába kerül előállítani, miközben a Toyota Prius jelenleg átlagosan 25 428 dollárba kerül. Így hiába kapnak 7500 dolláros adóvisszatérítést a Volt-vevők, a Prius még mindig körülbelül 7000 dollárral olcsóbb.
Szakemberek szerint a Volt akkor lehetne versenyképes, ha a GM 34 500 dollárért adná, akkor viszont a gyárnak 5500 dollár vesztesége lenne minden darabon. Ha a cég által kitűzött 20 ezres eladást vesszük figyelembe az első évben, akkor az 110 millió dolláros mínuszt jelentene a GM-nek.
Ha viszont azzal számolunk, hogy 5 dollárra emelkedik egy gallon benzin ára, ami új rekord lenne a tavalyi 4 dolláros szint után, akkor már "csak" 2600 dollárt bukna a GM minden darabon.
Beke Károly