A turizmus a béke iparága, egy nagyon szenzitív terület, mely gyorsan reagál a változásokra – mondta az mfor.hu-nak Kovács Pál, a budapesti Hilton Szálloda PR igazgatója. Irakban például teljesen tönkretette a háború ezt a szektort, és ez valószínűleg még így is marad hosszú évekig.
Persze Magyarország távol áll ettől, de az tény, hogy a kisebb zavargások és sztrájkok igencsak rosszat tesznek az országnak - különösen akkor, ha az akció a repülőtéren zajlik, tehát kikerülhetetlen.
Ablakon kidobott pénz az országkampány?
Niklai Ákos, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. elnöke nagyon csalódott. Az MT idén különféle szolgáltatókkal együttműködve kétszázmillió forintos kampányt indított a téli Budapest népszerűsítésére Európa-szerte, aminek célja 60 ezer külföldi becsalogatása volt a novembertől márciusig terjedő időszakban. "A kampány fele már lement, és most úgy érzem, ezt a pénzt az ablakon szórtuk ki" - mondta a szakember.
"Arról ugyan nincsenek adataink, hányan tervezték volna az ideutazást, és ebből hányan választottak a sztrájk miatt más úticélt, de a mostani híreket hallva nem sok turista vágyik Magyarországra. Az is biztos, hogy az ittrekedtek nem a legjobb emlékekkel távoznak majd” – vélekedett Niklai Ákos. Ha csak ezer vendég magyarországi utazását hiúsította meg a sztrájk, az már önmagában kétszázmillió forintos összárbevétel-kiesést jelent. Ennek járulékait az ország zsebéből veszik ki a sztrájkolók. És ehhez jönnek még a hosszú távú hatások...
"Ide sem jövünk többet"
Horváth Ákos, a Le Meridien Szálloda recepcióvezetője nap mint nap érzékeli a sztrájk okozta károkat. "Tegnapra például körülbelül nyolcvan vendéget vártuk, akik közül mintegy húsz nem érkezett meg. Ez az arány lényegesen rosszabb a megszokottnál" - árulta el kérdésünkre.
Szerinte a vendégek elégedetlenek, reklamálnak a sztrájk miatt, sőt amiatt is háborognak, miért pont karácsony előtt kell tartani azt. Akik nem Malév-járatra vettek jegyet (a legtöbb járatot a magyar légitársaság törölte a repülőteret üzemeltető Budapest Airportnál zajló munkabeszüntetés idején - a szerk.), különösen dühösek, tekintve, hogy őket is ugyanúgy érinti a kellemetlen szituáció. A türelem pedig végképp elfogy, amikor a vendégek megtudják: a vasutasok is sztrájkolnak, így vonattal sem tudnak Bécsbe eljutni.
Legnehezebben az amerikai turisták viselik a helyzetet. Ők messziről jöttek, és kevésbé vannak hozzászokva a sztrájkokhoz. "Sok durva, negatív véleményt hallottunk az utóbbi napokban az országról, és még csak nem is mi tehetünk róla" – magyarázta Horváth Ákos.
A sztrájk benne van a pakliban
Kovács Pál szerint a Hilton vendégei sem örülnek a nehezített utazási körülményeknek, de azért az európaiak többsége látott már sztrájkot - elfogadja, hogy ez is előfordulhat egy demokráciában. Ezzel együtt persze hosszú távon nem tesz jót az országnak egy-egy ilyen megmozdulás. Egyetlen pozitívuma a helyzetnek, hogy vannak olyan turisták, akik kényszerből a tervezettnél több időt töltenek az országban.
Kapócsy Andrea, a Magyar Szállodaszövetség elnöke szerint az itt rekedt turisták jóval kevesebben vannak, mint ahány éjszaka kiesett a lemondott utazások miatt. A gazdasági válság miatt amúgy is kevesebb vendég érkezik, a sztrájk hatására pedig még többen mondták le vagy halasztották el ideutazásukat.
Munkabeszüntetés persze bárhol előfordulhat, de most az is tetézi a helyzetet, hogy elhúzódó akcióról van szó. (Igaz, bár a sztrájk jelenleg is tart Ferihegyen, kedd óta a forgalom már nagyobb fennakadások nélkül zajlik - a szerk.) Ez a helyzet nem csak a vendégeknek, hanem a szállodában dolgozó recepciósoknak, értékesítőknek is rengeteg kellemetlenséget és pluszmunkát okoz.
GF