TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
2008. december 18. 07:29

Változó intenzitással reagálnak az európai és az amerikai turisták a napok óta zajló sztrájkokra. Örülni mindenesetre senki nem örül, sőt, a repülőtéri munkabeszüntetés - bár hét közepére már normalizálódott a forgalom - különösen rosszat tesz az országnak. A vasutassztrájk már csak hab a tortán. Sokan inkább lemondták magyarországi útjukat, vagy ha mégis eljöttek, rossz emlékekkel távoztak. Mfor.hu háttér.

Elbizonytalanodtak a turisták

A turizmus a béke iparága, egy nagyon szenzitív terület, mely gyorsan reagál a változásokra – mondta az mfor.hu-nak Kovács Pál, a budapesti Hilton Szálloda PR igazgatója. Irakban például teljesen tönkretette a háború ezt a szektort, és ez valószínűleg még így is marad hosszú évekig.

Persze Magyarország távol áll ettől, de az tény, hogy a kisebb zavargások és sztrájkok igencsak rosszat tesznek az országnak - különösen akkor, ha az akció a repülőtéren zajlik, tehát kikerülhetetlen.

Ablakon kidobott pénz az országkampány?

Niklai Ákos, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. elnöke nagyon csalódott. Az MT idén különféle szolgáltatókkal együttműködve kétszázmillió forintos kampányt indított a téli Budapest népszerűsítésére Európa-szerte, aminek célja 60 ezer külföldi becsalogatása volt a novembertől márciusig terjedő időszakban. "A kampány fele már lement, és most úgy érzem, ezt a pénzt az ablakon szórtuk ki" - mondta a szakember. 

"Arról ugyan nincsenek adataink, hányan tervezték volna az ideutazást, és ebből hányan választottak a sztrájk miatt más úticélt, de a mostani híreket hallva nem sok turista vágyik Magyarországra. Az is biztos, hogy az ittrekedtek nem a legjobb emlékekkel távoznak majd” – vélekedett Niklai Ákos. Ha csak ezer vendég magyarországi utazását hiúsította meg a sztrájk, az már önmagában kétszázmillió forintos összárbevétel-kiesést jelent. Ennek járulékait az ország zsebéből veszik ki a sztrájkolók. És ehhez jönnek még a hosszú távú hatások...

"Ide sem jövünk többet"

Horváth Ákos, a Le Meridien Szálloda recepcióvezetője nap mint nap érzékeli a sztrájk okozta károkat. "Tegnapra például körülbelül nyolcvan vendéget vártuk, akik közül mintegy húsz nem érkezett meg. Ez az arány lényegesen rosszabb a megszokottnál" - árulta el kérdésünkre.

Szerinte a vendégek elégedetlenek, reklamálnak a sztrájk miatt, sőt amiatt is háborognak, miért pont karácsony előtt kell tartani azt. Akik nem Malév-járatra vettek jegyet (a legtöbb járatot a magyar légitársaság törölte a repülőteret üzemeltető Budapest Airportnál zajló munkabeszüntetés idején - a szerk.), különösen dühösek, tekintve, hogy őket is ugyanúgy érinti a kellemetlen szituáció. A türelem pedig végképp elfogy, amikor a vendégek megtudják: a vasutasok is sztrájkolnak, így vonattal sem tudnak Bécsbe eljutni.

Legnehezebben az amerikai turisták viselik a helyzetet. Ők messziről jöttek, és kevésbé vannak hozzászokva a sztrájkokhoz. "Sok durva, negatív véleményt hallottunk az utóbbi napokban az országról, és még csak nem is mi tehetünk róla" – magyarázta Horváth Ákos.

A sztrájk benne van a pakliban

Kovács Pál szerint a Hilton vendégei sem örülnek a nehezített utazási körülményeknek, de azért az európaiak többsége látott már sztrájkot - elfogadja, hogy ez is előfordulhat egy demokráciában. Ezzel együtt persze hosszú távon nem tesz jót az országnak egy-egy ilyen megmozdulás. Egyetlen pozitívuma a helyzetnek, hogy vannak olyan turisták, akik kényszerből a tervezettnél több időt töltenek az országban.

Kapócsy Andrea, a Magyar Szállodaszövetség elnöke szerint az itt rekedt turisták jóval kevesebben vannak, mint ahány éjszaka kiesett a lemondott utazások miatt. A gazdasági válság miatt amúgy is kevesebb vendég érkezik, a sztrájk hatására pedig még többen mondták le vagy halasztották el ideutazásukat.

Munkabeszüntetés persze bárhol előfordulhat, de most az is tetézi a helyzetet, hogy elhúzódó akcióról van szó. (Igaz, bár a sztrájk jelenleg is tart Ferihegyen, kedd óta a forgalom már nagyobb fennakadások nélkül zajlik - a szerk.)  Ez a helyzet nem csak a vendégeknek, hanem a szállodában dolgozó recepciósoknak, értékesítőknek is rengeteg kellemetlenséget és pluszmunkát okoz.

GF

Menedzsment Fórum

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.