4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egészen eddig London nevezetességei voltak a fekete taxik, melyek szinte csak a brit fővárosban jártak. Most azonban a válság miatt jelentősen visszaestek az autókat gyártó cég megrendelései, ezért kénytelenek Kína felé terjeszkedni - írja a Financial Times. Mfor.hu-háttér.

Tavaly körülbelül 40 százalékkal estek vissza a Manganese Bronze megrendelései a válság miatt, ezért a brit autógyárnak új piacok után kell néznie. Ez a cég gyártja egyedül a London jelképének számító fekete taxikat, azonban a jelek szerint már nem sokáig lesz a brit főváros jelképe az autó, ugyanis most azt tervezik, hogy a kieső keresletet Kínából pótolják.

Több száz éves hagyomány

Londonban még a 17. század közepén született az első törvény a személyszállítás szabályozásáról, majd az 1830-as években jelentek meg a mai modern taxik ősei. Az autók jórészt ma is Nagy-Britanniában közlekednek, azonban 2003 óta néhány amerikai városban is szolgálhatnak hasonló taxik. Idén júliustól azonban ismét megtiltották, hogy új autókat adjanak el az Egyesült Államokban.

A Manganese Bronze megrendelései mintegy 40 százalékkal estek vissza a válság miatt, ma már csak 12 autót gyártanak naponta a vállalat gyáraiban és csak négynapos munkahetekkel dolgoznak. Az autók ára egyébként elég borsos: 30-34 ezer font között van, azaz mostani árfolyamon nagyjából kilencmillió forintnál kezdődik. A kalsszikus londoni taxik évente átlagosan 20-30 ezer mérföldet futnak, átlagos élettartamuk pedig 12-13 év.



A londoni taxisok egyébként 2007 őszén a válság egyik előrejelzői voltak: miután a sofőrök az általuk szállított üzletemberektől hallottak a készülődő összeomlásról, sokan visszafogták kiadásaikat, nem vettek új járművet. Így lényegében már a válság eldurvulását megelőzően csökkent a kereslet a piacon.

A brit törvényhozók az utóbbi években ragaszkodtak a főváros jelképéhez: többször is úgy alakították át a személyszállítással kapcsolatos szabályozást, hogy az a klasszikus taxik megmaradásának kedvezett.

Kínából kell pótolni a kieső bevételeket


A kereslet visszaese miatt döntött úgy az autógyár, hogy külföldön is gyártják majd a járműveket, elsősorban a kínai városokat hódíthatják meg a londoni taxik. A kínai Geely autógyárral máris alapítottak egy közös vállalatot, mely az autók gyártását és eladását intézné a Távol-Keleten. Ettől a lépéstől azt várják, hogy a londoni taxik a világ minden táján elterjedhetnek.

Sőt, a Geely már meg is kezdte az autók gyártását shanghai gyárában. Az már korábban is szóba került, hogy Kínába exportálnák a London jelképének számító járműveket, 2002-ben azonban még meghiúsult a tervezett üzlet egy másik kínai autógyárral.

A vegyesvállalat abban bízik, hogy még az idén eladhatnak ezer autót Kínában, a következő három évben pedig a környező országokat és a Közel-Keletet is meghódítanák. A Geely abban bízik, hogy az autókat nagyjából tízezer fontnak megfelelő összegért, azaz a brit ár harmadáért tudják majd adni. A különbség abból adódik, hogy évi 40 ezer autóval számolva mindössze négyezer fontból tudják elkészíteni darabját. Ez az évi 40 ezer darab a jelenlegi brit kereslet hússzorosát jelenené, azonban abban még a Manganese Bronze sem biztos, hogy valóban lesz majd igény ennyi taxira.

A jelentősen alacsonyabb gyártási költség ellenére a Manganese Bronze Nagy-Britanniában is fenntartaná gyárát, azonban a tervek szerint a jövőben ott is olcsóbban termelhetnek majd, az autók bizonyos alkatrészeit ugyanis Kínában állítanák elő. John Russell, a cég vezérigazgatója úgy véli: Kína nélkül nem tudnának megállni a lábukon, azonban továbbra is fontos, hogy brit gyártó legyenek. "Elképzelhetetlen például, hogy a BMW vagy a Volkswagen ne termeljen Németországban. Nekünk is szükséges, hogy jelen legyünk Nagy-Britanniában" - von párhuzamot a cégvezető. Russell szerint eddig is annak köszönhették, hogy fenn tudtak maradni, hogy a piac egy speciális szegmensében vannak jelen: ha csak egy szimpla autógyár lennének évi 2-3000 eladott járművel, akkor már évekkel ezelőtt csődbe mentek volna.

"Két évvel ezelőtt, ha megkérdeztünk volna olyan cégeket, melyeknek 30-40 százalékkal estek vissza a bevételeik, akkor a többség vélhetően azt válaszolta volna, hogy nem fogja túlélni ezt" - vélekedik Russell. Szerinte azonban a válság miatt rengeteg új innovatív megoldással rukkoltak elő a vállalatok, mindenhol igyekeznek spórolni, ahol lehet.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!