Tavaly körülbelül 40 százalékkal estek vissza a Manganese Bronze megrendelései a válság miatt, ezért a brit autógyárnak új piacok után kell néznie. Ez a cég gyártja egyedül a London jelképének számító fekete taxikat, azonban a jelek szerint már nem sokáig lesz a brit főváros jelképe az autó, ugyanis most azt tervezik, hogy a kieső keresletet Kínából pótolják.
Több száz éves hagyomány
Londonban még a 17. század közepén született az első törvény a személyszállítás szabályozásáról, majd az 1830-as években jelentek meg a mai modern taxik ősei. Az autók jórészt ma is Nagy-Britanniában közlekednek, azonban 2003 óta néhány amerikai városban is szolgálhatnak hasonló taxik. Idén júliustól azonban ismét megtiltották, hogy új autókat adjanak el az Egyesült Államokban.
A Manganese Bronze megrendelései mintegy 40 százalékkal estek vissza a válság miatt, ma már csak 12 autót gyártanak naponta a vállalat gyáraiban és csak négynapos munkahetekkel dolgoznak. Az autók ára egyébként elég borsos: 30-34 ezer font között van, azaz mostani árfolyamon nagyjából kilencmillió forintnál kezdődik. A kalsszikus londoni taxik évente átlagosan 20-30 ezer mérföldet futnak, átlagos élettartamuk pedig 12-13 év.
A londoni taxisok egyébként 2007 őszén a válság egyik előrejelzői voltak: miután a sofőrök az általuk szállított üzletemberektől hallottak a készülődő összeomlásról, sokan visszafogták kiadásaikat, nem vettek új járművet. Így lényegében már a válság eldurvulását megelőzően csökkent a kereslet a piacon.
A brit törvényhozók az utóbbi években ragaszkodtak a főváros jelképéhez: többször is úgy alakították át a személyszállítással kapcsolatos szabályozást, hogy az a klasszikus taxik megmaradásának kedvezett.
Kínából kell pótolni a kieső bevételeket
A kereslet visszaese miatt döntött úgy az autógyár, hogy külföldön is gyártják majd a járműveket, elsősorban a kínai városokat hódíthatják meg a londoni taxik. A kínai Geely autógyárral máris alapítottak egy közös vállalatot, mely az autók gyártását és eladását intézné a Távol-Keleten. Ettől a lépéstől azt várják, hogy a londoni taxik a világ minden táján elterjedhetnek.
Sőt, a Geely már meg is kezdte az autók gyártását shanghai gyárában. Az már korábban is szóba került, hogy Kínába exportálnák a London jelképének számító járműveket, 2002-ben azonban még meghiúsult a tervezett üzlet egy másik kínai autógyárral.
A vegyesvállalat abban bízik, hogy még az idén eladhatnak ezer autót Kínában, a következő három évben pedig a környező országokat és a Közel-Keletet is meghódítanák. A Geely abban bízik, hogy az autókat nagyjából tízezer fontnak megfelelő összegért, azaz a brit ár harmadáért tudják majd adni. A különbség abból adódik, hogy évi 40 ezer autóval számolva mindössze négyezer fontból tudják elkészíteni darabját. Ez az évi 40 ezer darab a jelenlegi brit kereslet hússzorosát jelenené, azonban abban még a Manganese Bronze sem biztos, hogy valóban lesz majd igény ennyi taxira.
A jelentősen alacsonyabb gyártási költség ellenére a Manganese Bronze Nagy-Britanniában is fenntartaná gyárát, azonban a tervek szerint a jövőben ott is olcsóbban termelhetnek majd, az autók bizonyos alkatrészeit ugyanis Kínában állítanák elő. John Russell, a cég vezérigazgatója úgy véli: Kína nélkül nem tudnának megállni a lábukon, azonban továbbra is fontos, hogy brit gyártó legyenek. "Elképzelhetetlen például, hogy a BMW vagy a Volkswagen ne termeljen Németországban. Nekünk is szükséges, hogy jelen legyünk Nagy-Britanniában" - von párhuzamot a cégvezető. Russell szerint eddig is annak köszönhették, hogy fenn tudtak maradni, hogy a piac egy speciális szegmensében vannak jelen: ha csak egy szimpla autógyár lennének évi 2-3000 eladott járművel, akkor már évekkel ezelőtt csődbe mentek volna.
"Két évvel ezelőtt, ha megkérdeztünk volna olyan cégeket, melyeknek 30-40 százalékkal estek vissza a bevételeik, akkor a többség vélhetően azt válaszolta volna, hogy nem fogja túlélni ezt" - vélekedik Russell. Szerinte azonban a válság miatt rengeteg új innovatív megoldással rukkoltak elő a vállalatok, mindenhol igyekeznek spórolni, ahol lehet.
Beke Károly