2016. január 16-ától (szombat) elindul a budai új fonódó villamoshálózat. A kötöttpályás közlekedésfejlesztési beruházásnak köszönhetően újra egységes villamoshálózattal lehet majd közlekedni Budán, ami nagymértékben lecsökkenti, illetve megszüntetheti az átszállások számát.
Az új kötöttpályás közlekedés elindulásával a térségnek az autóbusz közlekedése át fog alakulni, többek között az egyik jelentős és tradicionális 86-os buszvonal, január 15 estétől (péntek) meg fog szűnni. A 86-os buszra emlékezve a Budapesti Közlekedési Társaság (BKK) nosztalgia járatokat fog aznap indítani – áll a Budapest Közlekedési Vállalat (BKV) közleményében.
Az új fonódó villamoshálózat az észak-, közép-, és dél-budai területeket fogja összekötni, így a jelenleg széttagolt budai villamos vonalak helyett a projektben a 17-es villamos egyesül három budai járattal, a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalakkal, így észak-déli irányban egész Budát átívelő villamosvonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat létesül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH- csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé. Az átadott kötöttpályás vonalakon új, akadálymentes CAF villamosok is közlekednek majd.
Ilyenek a CAF óriási villamosai
A projekt az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével uniós és hazai forrásból lett megvalósítva, mintegy 15,9 milliárd forintnyi összegből.
A fejlesztés érinti a Széll Kálmán tér vágányhálózatát is kapcsolódva a tér rekonstrukciójához. Korábban írtuk, hogy a 2014 őszén elkezdődött fonódó villamosprojekt támogatási összegének 4,5 milliárd forinttal történő megemelésére azért volt szükség, mert a BKK módosította a terveket, és ugyanezen projekt keretében a Margit híd budai hídfőjénél a 4-6-os villamosvonal vágányainak felújítása, illetve a Széll Kálmán tér felújítása kapcsán elvégzendő vágány- és megállófelújítás is bekerült a fonódó villamosprojektbe.
Megújuló menetrend és vonalak Budán 2016. január 16-ától:
Az új, részletes forgalmi rend a BKK honlapjáról és Facebook-oldaláról, valamint az érintett megállókban kihelyezett térképes tájékoztatókról és a budai tömegközlekedési járműveken bemondott hangos tájékoztatókból ismerhető meg részletesen.
A Batthyányi tér a munkálatok befejezése előtt
A 17-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Margit híd, budai hídfőtől a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Fehérvári úton át a Savoya Parkig közlekedik, míg a 18-as jelzéssel a továbbiakban nem közlekedik villamos. A új vonalon akadálymentes CAF villamosok is közlekednek.
A budai fonódó projekttől külön megvalósuló, Clark Ádám téri villamos-alagút kiszélesítési beruházás befejezése 2016 márciusában várható, és annak érdekében valósul meg, hogy a tér új villamosok közlekedésére alkalmas legyen. Ennek elkészültéig a 19-es és a 41-es villamos két szakaszon, megosztva közlekedik, mind a Bécsi út/Vörösvári úttól, mind a dél-budai végállomásától a Clark Ádám térig, ahol a Lánchíd alatti gyalogos-alagúton átsétálva másik villamos-szerelvényre átszállva lehet továbbutazni. A munkálatok befejeződéséig a 109-es busz meghosszabbított útvonalon, a Szent Gellért tér metrómegállóig viszi az utasokat.
A Clark Ádám téri villamosalagút-felújítás elkészültével a 19-es és a 41-es villamos várhatóan március közepétől a jelenlegi dél-budai végállomásától meghosszabbított útvonalon a Batthyány téren át a Bem rakpart–Frankel Leó út–Bécsi úton keresztül a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig közlekedik
A 47-es villamos változatlan útvonalon közlekedik majd, menetrendje módosul. A Szent Gellért tér és a Városház tér között az új, 56-os jelzésű villamos fog közlekedni.
A 48-as és a 49-es villamos, valamint a 7-es, a 29-es, a 34-es, a 65-ös, a 65A, a 106-os, a 134-es és a 253-as busz közlekedésében nem lesz változás.
A 9-es busz jelenlegi, Kőbánya irányú útvonala a Nyugati pályaudvarnál véglegessé válik: a busz a Podmaniczky utca érintése nélkül, a Szent István körútról közvetlenül a Bajcsy-Zsilinszky útra kanyarodva közlekedik.
A 86-os busz a továbbiakban nem közlekedik. Szerepét Óbudán a 9-es, a 111-es, és az új 109-es busz, továbbá a buszoknál gyorsabb villamosjáratok: a 17-es, a 19-es és a 41-es villamos veszi át. A Budafoki úti buszvonal-szakaszon az immár teljes üzemidőben és hétvégén is közlekedő 133-as busszal lehet majd utazni.
Néhány érdekesebb szám a fonódóról:
• Lefektetett sínek hossza: 14.980 méter
• Akadálymentes vagy akadálymentesített peronok száma: 22 darab
• Áramellátási kábelek hossza: 47.888 méter
• Tartóoszlopok száma: 252 darab
• Újonnan épített betonfelület: 17.500 köbméter
• Forgalomtechnikai beavatkozás: 13 csomópontban
• Újonnan ültetett növények, telepített zöldfelületek: 82 darab fa, 1843 négyzetméter cserje, 2770 négyzetméter fű
• Új pad: 68 darab
• Új szemetes: 115 darab
mfor.hu