A helyettes államtitkár nem volt optimista és azt hangsúlyozta, hogy nagyon gyorsan új piacok felé kell lépni, ha a legfontosabb küldő piac, a német továbbra is gyengül. A gyors reagálás érdekében mihamarabb piackutatást indít a tárca bel- és külföldön egyaránt. Emlékeztetett arra, hogy a Németországból érkező turisták vendégéjszakáinak száma az idei év első felében 6 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Jelentősen, több mint 25 százalékkal nőtt azonban az Oroszországból érkezők száma.
Tavaly a gyógyszállodák eredményesebbek voltak, a wellness szállodáknál, magasabb volt a foglaltságuk. A szomszédos országokból érkezők inkább a wellness szolgáltatásokat keresik, míg az orvosi szolgáltatások iránt a német, osztrák, svájci, ír és angol vendégek érdeklődnek. A tárca ezekben az országokban internetes kérdőívekkel igyekszik feltérképezni a turisták igényeit és azt, hogy utazási céljaik között melyiket tartják a legfontosabbnak.
A KSH statisztikája alapján a helyettes államtitkár egyértelműnek nevezte, hogy új turizmusstratégiára van szükség: az eddigi elegendő volt a vendégéjszakák számának növeléséhez, a bevételek bővítéséhez azonban nem.
Hangsúlyozta: a Széchenyi Tervben prioritást élvez a turizmus, ezen belül is az egészségturizmus, ahol a várólisták, a kihasználatlan kapacitások és a külföldi igények összehangolása fontos feladat.
Kérdésre válaszolva konkrétumokról egyelőre nem számolt be Horváth Endre, de elmondta, hogy a hazai szállodák nehéz helyzetének orvoslására hónapok óta keresik a megoldást a szállodaszövetség vezetőjével, és egyeztetnek az utazási irodákat képviselő szervezettel is.
A Széchenyi Terv turizmus fejezetéhez a tárca szeptember 15-ig várja az észrevételeket. Folytatják a turizmus konzultációt is: szeptember második felében Győrben, Siófokon, Debrecenben és Budapesten.
MTI/Menedzsment Fórum