5p

A soproni VOLT Fesztiválon 2008-ban 1,28 milliárd forintot költöttek el a látogatók, a zamárdiban megtartott Balaton Sound pedig 1,58 milliárd forintnyi forgalmat generált – derül ki a KPMG legújabb felméréséből, melyet csütörtökön mutattak be. A látogatók által elköltött milliárdos összegek közvetve több százmilliós adóbevételt jelentenek a költségvetésnek, illetve munkahelyeket teremtenek a két régióban.

A VOLT fesztivál, a Balatonsound és Sziget együtt mintegy 2,5-3 milliárd forintos adóbevételt jelent a költségvetésnek – mondta a csütörtöki sajtótájékoztatón Gerendai Károly, az események egyik főszervezője.

"Korábban egy kicsit mi is tartottunk az idei évtől a válság miatt, azonban az előzetes jegyértékesítések azt mutatják, hogy továbbra is jelentős az érdeklődés a rendezvények iránt" – tette hozzá a Sziget egyik kitalálója.

Százmilliós adóbevételek

A VOLT Fesztiválon átlagosan 38 ezer forintot, míg a Balaton Soundon 41 ezer forintot költöttek el tavaly a látogatók, idén a szervezők a válság ellenére is szeretnék, ha emelkedne ez az összeg.

"2008-ban 2,2 milliárd forint mozdult meg a Balaton Soundnak köszönhetően, ez a VOLT esetében 1,8 milliárd forint volt. A balatoni rendezvény 340 millió forint, míg a soproni fesztivál 277 millió forintnyi adóbevételt generált a költségvetés számára" – mondta el Kali Zoltán, a KPMG Ingatlan- és szabadidős turizmusfejlesztési csoportjának szenior menedzsere.

A Balaton Sound esetében ezek az adóbevételek úgy oszlottak meg, hogy 50 százalékuk volt az áfabevétel, 20-20 százalék pedig jövedéki adó, illetve a többletmunka miatti járulék formájában realizálódott a költségvetésben. A másik vidéki fesztiválon hasonló volt az arány.

"Ezt össze lehet hasonlítani a Sziget fesztivállal: egy 2005-ben észült hasonló felmérés szerint a Sziget látogatóinak költései 1,3 milliárd forintos költségvetési bevételt generáltak" – mondta el Gerendai Károly, a fesztiválok egyik főszervezője.
 
Az ezeken a fesztiválokon elköltött 100 forint további 180 forintot mozgatott meg a gazdaságban – tette hozzá a KPMG szakembere. A felmérés szerint az elköltött összeg nagy része ételre, italra megy, de jelentős részarányt képvisel a belépőjegyek ára, ami nagyjából az elköltött összeg egyharmada mindkét rendezvény esetében.

A KPMG szakértői az idei évre is készítettek egy előrejelzést, mely azt mutatja, hogy a jelenlegi állás szerint 420 millió forintra emelkedhet az adóbevétel a Balaton Sound esetében, míg a VOLT-nál ez az összeg 340 millió forint lehet. Ez részben a magasabb adóbevételeknek, részben pedig a nyárra tervezett 5 százalékos áfa-emelésnek köszönhető a szakemberek szerint.

A Balaton Soundra jellemző, hogy a megkérdezett fiatalok kétharmada csak a fesztivál miatt látogat el a Balatonhoz, a többség sátorban tölti az éjszakákat, de a környék szálláshelyein 30 ezer vendégéjszakát generált tavaly a rendezvény. A VOLT fesztivál esetében ugyanez a szám 25 ezer volt.

Mindezek mellett vannak olyan bevételek, állították a sajtótájékoztató előadói, melyek nem mérhetők, ilyen, hogy például a Balaton Sound javítja a Balaton imázsát, megítélését, hozzájárul ahhoz, hogy a fiatalok újra kezdenek visszaszokni a Balatonhoz.

Jórészt belföldi látogatók mennek a fesztiválokra

A KPMG által vizsgált két vidéki fesztivál elsősorban a régióból vonzza a fiatalokat, de főleg a Balaton Sound esetében jelentős volt a fővárosból leutazók aránya is. Mindkét fesztivál esetében igaz, hogy mostanra jelentősen hozzájárul az adott város, régió gazdaságához – derül ki a tanulmányból.

A VOLT Fesztivált 1993 óta rendezik meg minden nyáron Sopronban, a legmagasabb látogatószámot tavaly érte el az esemény, mindenkit beleértve körülbelül 34 ezren vettek részt, 77 ezer látogatónapot generálva.

Elsősorban a Nyugat-Dunántúli Régióból érkeztek látogatók a fesztiválra, de jelentős volt a budapestiek részaránya is, majdnem minden harmadik ember a fővárosból utazott le. A VOLT esetében 5 százalékos volt a külföldiek részaránya.

A Balaton Sound esetében ez az arány 40 százalék körül volt.  Zamárdiban tavaly 10 százalék körül volt a külföldiek aránya, főleg a környező országokból, Ausztriából, Németországból, Horvátországból érkeztek.

A Balaton Soundon a résztvevők átlagéletkora magasabb volt, mint a Sziget és a VOLT esetében, ez 24 év volt. A fesztiválozók 64 százalékának volt a felsőfokú végzettsége, ami messze meghaladja a magyar átlagot. A KPMG felmérése szerint a résztvevők 34 százaléka már önálló munkahellyel rendelkezett. A VOLT esetében alacsonyabb, 22,9 év volt az átlagéletkor, ugyanakkor a látogatókon belül jelentős, 14 százalékos volt a soproniak részaránya.

A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy a szervezők számára a Balaton Sound az igazi sikertörténet, mivel idén mindössze harmadszor rendezik meg a fesztivált, de máris jelentős az érdeklődés. "Magyar fesztiválok esetében még sosem fordult elő az, ami már tavaly és idén is megtörtént, hogy az összes bérletet elővételben megvették" – emelte ki Fülöp Zoltán, az esemény egyik szervezője. Ehhez hozzátartozik az is, hogy az eseményt prémium kategóriás fesztiválként aposztrofálták, ebbe pedig az is bennevan, hogy ne legyen túlzsúfolt, ezért volt szükség arra, hogy egy maximális látogatószámot meghatározzanak.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!