Nem írhatod le!
A londoni olimpia szervezői levédették az olimpiai logót, és az olimpiával kapcsolatos szlogeneket. Emellett létrehoztak egy ún: "Brand Police"-t, magyarul brendrendőrséget, ami ellenőrizte a londoni üzleteket, pubokat és egyéb árusítóhelyeket. A "márkarend" őrei a londoni olimpia logójából ismert lila színű sapkában járták az üzleteket. A szervezet kapcsán eredetileg arra hivatkoztak, hogy az olimpiai játékok sikere érdekében kell védeni a támogatókat. A korábbi játékok kapcsán ugyanis gyakran előfordult, hogy akár ATL eszközökkel, akár gerillamarketinggel jutottak nagy publicitáshoz olyan márkák, amelyek a NOB-nak, illetve a rendezőknek egy fillért sem adtak. A szervezők azt is hangsúlyozták, hogy a márkarendőrség nem a helyi kisvállalkozókra fognak vadászni, hanem azokra a globális cégekre, amelyek egyébként megtehetnék, hogy hivatalos szponzorok legyenek, ám inkább a kerülőutakat keresik.
Az olimpia előtt a levédett, egyben a vállalkozások számára tiltott szavakról a londoni hatóságok listát adtak ki. A listán szereplő szavak közül néhány: "arany", "nyár", "London", "szponzorok" stb. Amennyiben szabálytalanságot talált a márkarendőrség, akár 20 ezer fontos (több mint 7 millió forint) bírsággal is sújthatta a vétkező kereskedelmi pontot. A probléma az volt, hogy sokszor nem az eredetileg hangoztatott elvek szerint jártak el, és nem a multinacionális cégekre utaztak.
A londoni közvélemény nem véltelenül fogadta meglehetősen nagy felháborodással ezt a fellépést, és kültéri transzparensekkel, kirakatokkal, hirdetőtáblákkal, kreatív logó- és szlogenváltozatokkal kritizálta vagy kerülte ki a sokak szerint szólásszabadságot sértő intézkedéseket. Végül Boris Johnson, London polgármestere elismerte, hogy túlzó a rendőri fellépés a kisvállalkozók ellen. A szervezők ennek ellenére is azt hangoztatták, hogy a külön részleg azért létesült, hogy megvédjék az olimpiai játékokba 720 millió (252 milliárd forint) fontot befektető szponzorok érdekeit.
Logóhisztéria
Nem csak a hirdetők védelme kapcsán volt ugyanakkor felháborodás. Már jóval korábban botrányt kavart a 2012-es olimpia logója, amit Wolff Olins tervezett. Sokak szerint rendkívül ocsmány lett a 400 ezer fontba (140 millió forint) kerülő logó, ami egy évszámot mutat benne a "London" felirattal. Voltak olyan kritikusai az emblémának, akik konkrétan egy horogkeresztet láttak benne.
Titokreklám egy reklámmentes övezetben
Az olimpiai játékok lebonyolításának helyszínéül szolgáló stadionok reklámmentesek voltak az esemény alatt. Azonban egy ötletes megoldással a BMW-nek, pontosabban egyik almárkájának, a Mininek sikerült jelen lennie az atlétikai stadionokban, ugyanis távirányítású, de minden márkajelzés nélküli másaik hordozták az eldobált diszkoszokat, gerelyeket, vagy kalapácsokat.
A közönségnek olyannyira tetszettek a hatóságok által megvizsgált "túl életszerű" modellautók, hogy gyakran a sportolók helyett őket vették fel a kamerájukkal.
A foci-EB-n az alsónadrágján egy fogadóiroda hirdetését megvillantó dán csatár, Niklas Bendtner esete miatt a szervezők előre figyelmeztették a sportolókat, hogy a hasonló esetek kizárást vonhatnak maguk után. Minden bizonnyal ez is közrejátszott abban, hogy csupán egy nagyobb visszhangot kiváltó eset volt. A második legjobb sprinter, a jamaicai Yohan Blake karórája kapcsán indult vizsgálat, hogy vajon nem egy gerillamarkating megoldásról volt-e szó, ám végül "nem lett ügy" a dologból.
Ellentmondásos szponzorok
Természetesen ismét előkerül az a kérés is, hogy ki lehet szponzor az olimpián. Már az olimpia megkezdése előtt komoly kritikák érték az olimpia szervezőit, amiért olyan gyorsétterem és üdítőgyártóval kötöttek szponzori szerződést, akik nem éppen a legegészségesebb kínálatukról híresek.
A McDonald's és a Coca Cola körüli felhajtás első pillanatra tényleg nehéz feladat elé állította a kommunikációs szakembereket, az internet is tele volt viccek tömkelegével arról, hogy a gyorsétteremlánc olimpiai támogatása olyan, mintha fegyvergyárak támogatnának béketárgyalásokat, írta az origo.
mfor.hu