4p

Az első negyedévben 1 százalékkal több, 7,6 millió külföldi látogató érkezett Magyarországra, akiknek a fogyasztása 4 százalékkal, 208 milliárd forintra csökkent, eközben a külföldre látogató magyarok 133 milliárd forintot költöttek, 9 százalékkal többet, mint 2010 január-márciusában, így a negyedéves idegenforgalmi többlet 75 milliárd forintot tett ki, ami 21 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi azonos időszakban.

A Központi Statisztika Hivatal (KSH) pénteken közölte, hogy 2011 első negyedévében a magyar állampolgárok 3,5 millió alkalommal utaztak külföldre, s az utazások számának 2009 óta megfigyelhető csökkenése az év első negyedévében megállt.

Az első negyedévben a külföldiek 1 százalékkal több, 16,6 millió napot töltöttek el Magyarországon, s a fogyasztásuk közel kétharmada, 131 milliárd forint a turisztikához kapcsolódott.

A KSH számításai szerint a forint 2011 első negyedévében átlagosan 1 százalékkal volt gyengébb, mint 2010 első negyedévében.

Az első negyedévben a külföldiek 76 százaléka egy napra, 24 százalékuk több napra érkezett. A negyedévben elhanyagolható mértékben 0,5 százalékkal, de tovább csökkent az egy napra látogatók száma, amelynek oka a nem turisztikai motivációval érkezők - főként vásárlók - számának csökkenése. Az egy napra látogatók 38 százaléka átutazó volt, számuk 2 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva. A vásárlók száma 5 százalékkal mérséklődött, arányuk továbbra is jelentős, 36 százalék volt, azonban 2 százalékponttal csökkent a 2010 első negyedévihez képest.

A turisztikai céllal érkezők aránya 1 százalékponttal haladta meg az egy évvel korábbit, s 17 százalékra nőtt.

A több napra látogatók száma 2008 óta folyamatosan nő, e negyedévben 7 százalékkal haladta meg az előző évi szintet. A több napra érkező 1,8 millió utazó 79 százaléka turisztikai céllal érkezett, amiből 14 százalék volt az üzleti utazók aránya. Az átutazók aránya 12, a huzamosabb idejű munkavégzés céljából érkezőké 5 százalék körüli volt.

A több napra érkező külföldiek átlagos tartózkodási ideje 5,9 nap volt.

A külföldi látogatók közül az egy napra látogatók a teljes látogatóforgalom az összes kiadások 33 százalékát költötték el Magyarországon. A KSH szerint ebből következik, hogy az arányaiban kevesebb, több napra érkezők jelentősebb piacot képviselnek a kiadások tekintetében.

A KSH szerint a külföldiek magyarországi kiadásainak fogyasztási szerkezete összességében stabilnak mondható. Az egy napra látogatók kiadásaik 69 százalékát élelmiszerekre és egyéb árucikkekre, a több napra látogatók kiadásaik 42 százalékát szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra költötték. Nőtt a szállásra, a vendéglátó-szolgáltatásokra, az üzemanyagra, az élelmiszerekre és italra, továbbá az egyéb szolgáltatásokra fordított kiadási arány, csökkent a közlekedés, a kulturális, a sport és egyéb turisztikai célú kiadások terén.

A magyar állampolgárok egynapos útjainak egynegyede, míg a többnapos utak 83 százaléka volt turisztikai célú. Az első negyedévben a szabadidő eltöltése céljából tett utak száma 6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A nem turisztikai célú motivációk közül a vásárlás és a munkavégzés jelentősebb arányú.

A magyarok egynapos útjainak több mint fele vásárlási célú volt, számuk nem változott. A 17 százalékot képviselő, munkavégzési célú kiutazások száma 11 százalékkal nőtt, az egynapos utak bővülésének köszönhetően.

A külföldre látogató magyar állampolgárok kiadásainak nagy része, 60 százaléka, azaz 80 milliárd forint elköltése turisztikai motivációjú volt, több mint harmada pedig munkavégzési és vásárlási célú utakhoz kapcsolódott. A kiadások növekedését elsősorban a munkavállalási célú utazásokhoz kötődő fogyasztás okozta.

A külföldre látogatók fogyasztási szerkezete lényegesen különbözik az egy, illetve a több napra látogatóknál. Az egy napra látogatók kiadásaik kétharmadát élelmiszer, ital és egyéb árucikkek vásárlására, míg a több napra látogatók kiadásaik több mint felét szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igénybevételére, illetve egyéb árucikkek vásárlásra fordították.

A KSH szerint az idén az első negyedévben jelentősen nőtt az üzemanyag-vásárlás aránya az előző év azonos időszakához képest, különösen az egy napra látogatók esetében. A több napra látogatók kevesebbet költöttek kulturális, sport- és egyéb turisztikai szolgáltatásokra, valamint szállásra, de arányaiban többet fordítottak élelmiszerre, italra és egyéb árucikkekre.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!