5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Világszerte nagy biznisz az LMBTQ közösség tagjainak utaztatása. Van, ahol külön repülőgépek, speciális programok és a csak számukra kiválasztott szállodák biztosítják, hogy ne érje őket zaklatás. A közösség tagjai jópénzű turistáknak számítanak, szerte a világon, ezt tudják a magyarországi utaztatók is. A hazai helyzetről Erdei Zsolt, a Humen magazin főszerkesztője, turisztikai vállalkozó tájékoztatott.

Ma már Magyarországon sem lepődik meg egyik szálláshely sem, ha nem két külön szobában lakik egy pár. Ezen túl vagyunk. Persze országonként változik a tolerancia mértéke, sőt, egy országon belül is. Amíg Budapesten ez nem is téma, addig vidéken sokan furcsállják - és nem akarják tudomásul venni - ezt a létező jelenséget. Ma már a szolgáltatók nagy része nem homofób. Ma már itthon rendszeresen fogadnak vidéki wellness szállodák LMBTQ turistákat.

Világmárkák támogatják a felvonulásokat

Akik többnyire szeretnek költeni is, mert ezek a vendégek elsősorban a négycsillagos szállodákat célozzák meg, a prémium szegmensre építő helyeket. Többnyire egyedül utaznak, fontosak számukra a kulturális programok, a gasztronómiai felfedezések, ínyenc helyek.

Erdei Zsolt évek óta szerkeszti a Humen magazin print változatát, amiből most jelent meg az utolsó. Online formára térnek át, bár lehet, hogy a jövőben is kiadnak évenként egy-egy print számot. Szerkeszt ezen felül egy guide-ot, gondozza a weblapot, a Facebook oldalt és tárgyal folyamatosan a szóba jöhető új turisztikai szolgáltatókkal. Mindezt Spanyolországból teszi, bár gyakran látogat haza.

A minap Varsóból hívott, az ottani Pride kapcsán. A varsói nagyszabású felvonuláshoz rendszeresen világmárkák csatlakoznak. Vannak olyan államok is, - mint Svédország vagy Spanyolország – ahol évtizedek óta természetes az LMBTQ közösség jelenléte, turizmusa, költése. Ezt a forgalmat mindenütt külön mérik, hiszen így tudnak megfelelő, célzott kommunikációs és marketing munkát végezni a szakemberek.

Szivárványszínű turizmus - egyre nagyobb üzlet. Fotó: Pixabay
Szivárványszínű turizmus - egyre nagyobb üzlet. Fotó: Pixabay

Bendra Howard, a Büszkeség Anyjaként ismert biszexuális mozgalmár, egy elkötelezett aktivistákból álló bizottsággal együtt 1970-ben szervezte meg New York első meleg büszkeségének hetét, a Christopher Street Day Pride-ot. Ezzel segített több száz helybélinek, hogy biztonságban érezze magát és tiltakozzon a megkülönböztetés ellen. Túl sokáig kezelték mindezt titokként, de a mozgalom a XXI. században világszerte millióknak segít.

Ma sokan akár a Föld másik távoli szegletébe is elutaznának, hogy jól és magabiztosan érezzék magukat, ezért az utazási irodák egyre jelentősebb szerepet kezdtek játszani a Pride-ünnepeken való részvétel megszervezésében, amelynek komoly repülőjegy és szállás bevétel vonzata van. A számukra szervezett programok egyre gyarapodnak, párhuzamosan az ajánlott szálláshelyekkel, éttermekkel, bárokkal.

Gyermekkel, családdal

Az Olivia és az Outstanding Travel ügynökség szerint az LMBTQ- közösség részéről soha nem volt akkora az igény az egyedileg tervezett utazási élmények iránt, mint manapság. A járvány természetesen az ő kiruccanásaik számát is csökkentette, de már 2021 márciusában beindult a szezon: a Virgin Australia ekkor külön Pride-járatot indított, az ausztráliai Brisbane-ből.

John Tanzella, a Nemzetközi LGBTQ Utazási Szövetség (IGLTA) elnöke szerint az elmúlt öt évben jelentősen megnőtt e speciális ágazat támogatottsága, és nemcsak az utazás terén.  Ám még hosszú utat kell megtenni ahhoz, hogy az iparág marketingje és tájékoztatása valóban tükrözze e közösség sokszínűségét.

Ezzel a sajttortával beleharaphatunk a szivárványba. Fotó: Depositphotos
Ezzel a sajttortával beleharaphatunk a szivárványba. Fotó: Depositphotos

E turisztikai trendben is speciális szegmenst képvisel azon családok utaztatása, ahol a gyerekek kapcsolatba léphetnek hasonló családokkal. 

„Lényeges számunkra, hogy a gyermekünk lásson olyan családokat is, amelyek úgy néznek ki, mint a miénk, mert egyébként nem vagyunk képviselve a mainstream médiában” – véli több szülő.

A világjárvány miatt az idei felvonulásokon minden eddiginél nagyobb részvételre számítanak, hiszen a hasonló emberek kapcsolatot és közösséget keresnek. New York-i becslések szerint 4 millió ember látogatott el minap a „nagy alma” ilyen jellegű rendezvényeire. Elképzelhető, ekkora forgalomnak mennyire jelentős a turisztikai vonzata. Pár hete Madridban volt hasonló rendezvény.

A turizmus segít az elfogadásban

Az utazási szakma döntő szerepet játszik a queer közösség elfogadásának elősegítésében. Van, aki abból indul ki, hogy ha egy ország Pride-ot rendezhet, akkor az valószínűleg elfogadja ezeket az embereket, akik legalább a felvonulás  időszakában, biztonságban érezhetik magukat, bár erre nincs garancia. Ezért a tapasztaltabb aktivisták azt tanácsolják a queer utazóknak, hogy legyenek minden országban óvatosak, különösen, ha nem ismerik az adott terepet, vagy nincsenek vele tisztában, hogy a helyiek hogyan viszonyulnak e közösséghez.

Mivel a homoszexualitás továbbra is illegális 69 országban, és az LMBTQ-jogok veszélyben vannak, még az úgynevezett  progresszív államokban is, - erre számos friss példa mutatkozik  – akad tehát még teendő az aktivisták és az utazási ágazat számára, hogy elősegítse e közösség láthatóságát, képviseletét és biztonságát.  Gyakran éppen a szállodák és más turisztikai vállalkozások vezetnek a barátságos terek kialakításában, a kormányzati intézkedésektől függetlenül – tette hozzá Tanzella. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!