6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Legyen tél, tavasz, ősz vagy nyár, a vendéglátás és a szállodaszakma aduásza a MICE turizmus, ami egy angol mozaikszó, a Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions rövidítése. A legújabb trendekről, óhajokról, feltételekről beszélgettünk a szakág hazai vezetőivel.

Nehogy azt higgyük, hogy XXI. századi találmányról van szó: az IBUSZ már 1925-ben, azaz pont száz éve orvoskongresszust vezényelt le Budapesten. A meghívottak, az akkori újságcikkek szerint, nagyon jól érezték magukat és kiválónak tartották a Gellért konyháját – no meg a magyar főváros szépségét hirdették, világszerte.

Hivatásturizmusnak is nevezik e turisztikai ágat, amely kifejezetten a szakmai találkozók, konferenciák, kiállítások és motivációs utak szervezésére specializálódott, de mára egyre bővül a tematikus kör. A sikeres tudományos eszmecserék és üzleti kapcsolatépítés mellett ez valójában a fő turisztikai hozadék.

Az ágazatban azért is becsülik az effajta rendezvényeket, mert itt nem a vendég egyéni, kiszámíthatatlan óhaja és aktuális pénzügyi helyzete dönt a költést illetően, hanem adott egy pénzügyi keret, legyen szó húsz emberről vagy több ezerről. Ráadásul az ilyen bevétel előre tervezhető, hiszen nem egyik napról a másikra foglalnak le termeket, kiállítási csarnokokat, szállodai emeleteket.

A MICE turizmus fő megrendelői a vállalatok, szakmai szervezetek, kamarák, oktatási-tudományos intézmények. A konferenciák, szimpóziumok, kongresszusok keretében speciális szakterületeken belül cserélhetnek tapasztalatot a résztvevők. Mindezt sokoldalú szolgáltatással bíró turisztikai és rendezvényszervező irodák, valamint catering szolgáltatást nyújtó party service-k abszolválják. A műfaj nagyon összetett, sok mindenhez kell érteni, a helyszín kiválasztásától a szállásfoglaláson át a technikai eszközökig, amelyek egyre gyorsabban avulnak el és korszerűsödnek.

Főszerepet játszik a logisztika – például a résztvevőknek az adott helyszínre való eljuttatása – a technikai háttér – hangosítás, prezentációs eszközök, tolmácsrendszerek – biztosítása és az egyéb kiegészítő programok profi szervezése. De beletartozik az eseményt hónapokkal megelőző aktív marketing munka, az apró céges ajándékoknak, háttéranyagoknak a szállodaszobába juttatása csakúgy, mint a visszajelző utómunkálatok. Ha elégedett a vendég, többnyire visszatér, mint „civil” turista, vagy ha nem, legalábbis jó hírét viszi a városnak.

Eredeti helyszín, kényelem, és az online marketing

A MICE turizmusban is egyre élesebb a verseny, elkerülhetetlen a legújabb kívánalmak teljesítése, ami persze a költségkerettől is függ. Például sok esetben elvárhatók a Business Class repülőjegyek, akár a lounge-ba történő hozzáféréssel. Legyen minél eredetibb helyszín – amely valahogy kötődik az esemény alaptémájához –, elegáns a busz, különlegesek a szórakoztató programok. Világszerte egyre nagyobb szerepet játszik az online marketing, néhol már a mesterséges intelligencia segítségét is igénybe veszik.

A Visit Hungary Budapest Convention Bureau által szeptemberben szervezett konferencia átfogó képet adott a nemzetközi MICE turisztikai trendekről, valamint Budapest és környéke legújabb élménykínálatáról –számolt be az eseményről a maresz.hu.

A MICE jövőjével és a globális trendekkel kapcsolatban elhangzott, hogy erőteljes nemzetközi növekedés várható a következő években: a Global Business Travel Association szerint az üzleti utazásokra fordított költés világszinten 2028-ig évi átlagban 7 százalékkal emelkedik. A World Travel Market (WTM) szerint 2030-ra a szabadidős turizmus 30, az üzleti turizmus akár 50 százalékkal (!) is növekedhet a 2024-es szinthez képest.

Itt nem a vendég egyéni, kiszámíthatatlan óhaja és aktuális pénzügyi helyzete dönt a költést illetően
Itt nem a vendég egyéni, kiszámíthatatlan óhaja és aktuális pénzügyi helyzete dönt a költést illetően
Fotó: DepositPhotos.com

Lippai Ildikó, a Budapest Convention Bureau stratégiai vezetője előadásában kiemelte, hogy a digitalizáció, a fenntarthatóság és az élményalapú tervezés egyre erősebben formálja a szektort. Európa továbbra is a legerősebb MICE desztináció évi 8 százalékos növekedéssel. A Skift Research kutatása szerint a MICE szektor 2024-ben, 1,5 milliárd dolláros költéssel elérte a 2019-es csúcsév teljesítményét a pandémia után.

Ahogy akkor fogalmazott, „kihívás, hogy a rendezvények költségei emelkedtek, 2025-ben, illetve 2026-ban pedig további költségnövekedés várható (2025-ben 3,7, 2026-ban 2,4 százalékkal)”. Ennek elsődleges okaként az inflációt, a munkaerő- és produkciós költségeket, valamint a magasabb elvárásokat nevezte meg. Ez óriási rugalmasságot és kreativitást vár a szektortól, a programokat a fix költségkeretekhez kell igazítani.

Ami a nemzetközi trendeket illeti, elvárás lesz a hibrid események létrehozatala, azaz a személyes és digitális élmény egyaránt magas színvonala, a másodlagos városok térnyerése, aminek fő oka, hogy ott alacsonyabbak az árak és nagyobb a választék. Jellemző a generációk harca az innovációban és az élményfaktorban egyaránt. Mind fontosabbá válik az adatalapúság és az AI alkalmazása. Viszonylag új szempont a fenntarthatóság: az amerikai utazók 89 százaléka aggályosnak vélte az üzleti turizmus környezeti hatásait.

A fiatal generáció mást kíván

Hogy az erősödő nemzetközi versenyben Budapest hogyan találhatja meg a helyét, az attól is függ, hogy kihasználja-e lehetőségeit és mennyire igazodik a nemzetközi trendekhez. Ilyen a fenntarthatóság, a technológiai innováció beemelése az eseményekbe, az életmód és divat szegmens bevonása (például magyar design, showroomok, kreatív programok), valamint a speciális generációs igények figyelembevétele. A költségnyomás miatt nőhet a kisebb, de hatásosabb események szerepe. 

Ma már a MICE-ban érdekeltek maguk is növelik a piacot – egymást érik a hivatásturizmussal foglalkozó nemzetközi konferenciák. Igaz, a tapasztalatcseréhez sokszor nem is kell találkozni, hiszen digitálisan is eszmét cserélhetnek.

De a turizmus abból a hagyományos formából nyer igazán sokat, amikor személyesen, több napra látogat ide egy-egy üzleti delegáció és viszi – szerencsés esetben – jó hírét Budapestnek és az országnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!