Az amerikai General Motors (GM) 12 ezer munkahelyet akar leépíteni Európában a következő két évben, az Opel német gyáraiból 10 ezer dolgozót küldenek majd el. A problémát a GM vezetése szerint az alacsony termelékenységben és a magas bérekben kell keresni.
A megszűnésre ítélt munkahelyek 90 százalékát már a jövő évben fel akarják számolni. Az amerikai konszern évi 500 millió euróval kívánja csökkenteni költségeit, jelentette be csütörtökön Rüsselsheimben Frederick Henderson, a GM európai főnöke. A vezető egyelőre nem közölte konkrétan, mely európai üzemeiben akarja a csökkentést végrehajtani.
A tervezett intézkedés különösen súlyosan érinti a GM német leányvállalatát, az Opelt. A cég németországi gyártó és összeszerelő üzemeiben, Rüsselsheimben, Bochumban, Eisenachban és Kaiserslauternben 33 ezer embert foglalkoztat. A General Motors 11 európai gyárral rendelkezik, amelyekben 2003 végén körülbelül 63 ezer ember dolgozott, számol be az MTI.
Mint azt a Menedzsment Fórum korábban megírta, a bezárás veszélye leginkább a rossz termelékenységi mutatókkal rendelkező bochumi gyárat fenyegeti. A jövőben máshol gyártanák le az Astra-Kombi és a Zafira új modelljeit, s így összesen 6000 ottani dolgozó munkahelye kerülne veszélybe.
A bochumi egységet - szervezeti és jogi szempontból - három részre osztják majd fel, s az egyik részt Kelet-Európába szervezik ki. A második részt hosszútávon teljesen megszüntetnék, ez 2000 állásba kerülne. A jelenlegi gyárból csupán annak harmada maradna meg egy részben különálló társaság formájában.
Csütörtöki információk szerint a német gyárakban 2008-ig az állások csaknem egyharmadát, mintegy 10 ezer munkahelyet szüntet meg a GM, írja az üzemi tanácsokra hivatkozva a Der Spiegel. A leépítés különösen a bochumi és a rüsselsheimi egységekben dolgozókat érinti majd: ott 4-4 ezer dolgozó kerül majd az utcára. A svédországi Saab-központban, Trollhaettanben 500 munkahelyet fognak törölni.
Az elbocsátásokon felül redukálni fogják az anyagköltségeket, és a jövőben az eddigieknél nagyobb mértékben integrálják a Saab és az Opel dizájn- és termékfejlesztését.
A bochumi gyár jövőjével kapcsolatban Carl-Peter Forster, a GM európai elnökhelyettese csütörtökön elmondta: "Bochumot költségszempontból versenyképes szintre kell felhozni, különben szomorú jövő vár rá." Forster szerint az Opel túl magas béreket fizet Németországban dolgozóinak, s ez - tekintettel a fokozott európai versenyhelyzetre - tarthatatlan, számol be a német újság.
A GM vezetése nem zárta ki, hogy akár gyárbezárásra is sor kerülhet, a kialakult szituáció miatt mindenestre tárgyalásokat kezdeményez az üzemi tanácsokkal.
(Menedzsment Fórum)
10 ezer munkahelyet töröl a GM az Opelnél
Az amerikai General Motors (GM) 12 ezer munkahelyet kíván leépíteni Európában két éven belül, jelentette be csütörtökön a GM vezetése. A német üzemi tanácsok szerint az Opeltől 10 ezer dolgozót küldenek majd el.