A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében (korlátozott) átfogó vizsgálatot folytatott az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-nél (Allianz Biztosító). A vizsgálat a 2014. december 3.-től 2018. május 28-ig terjedő időszakot tekintette át. Bár a jegybank több jelentős hiányosságot is azonosított, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.
Az MNB több hiányosságot is feltárt az Allianz Biztosító belső kontrollrendszerénél. A biztosító belső ellenőrzési területe funkciójával össze nem egyeztethető tevékenységet is végzett, illetve – a szervezeti hierarchia és a felelősségi körök nem megfelelő kijelölése miatt – sérült a kockázatkezelési és megfelelőségi (compliance) terület jogszabály által előírt függetlensége is.
A biztosító – téves jogértelmezése miatt – nem minősített kiszervezésnek egyes, általa végzett ilyen jellegű tevékenységeket. Emiatt azoknál nem alkalmazta a kiszervezésre vonatkozó (jegybanki bejelentésre, kötelező tartalmi elemekre stb.) és e működés biztosítékaiul szolgáló jogszabályi rendelkezéseket, s nem rendelkezett elkülönült kiszervezési nyilvántartással sem. Számos eljárási, adatnyilvántartással és rögzítéssel (regisztrációval) kapcsolatos hibát talált az MNB az Allianz Biztosító biztosításközvetítői nyilvántartásainál is.
A vizsgálat több hiányosságot állapított meg a biztosító kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állománykezelése kapcsán az ügyfelek felszólításához, értesítéséhez, az ajánlatok elfogadásához, a szünetelő szerződések kezeléséhez, a díjmódosításhoz és a zöldkártya-előállításhoz kötődő gyakorlatában. Jogsértőnek minősült az Allianz Biztosító csoportos hitelfedezeti életbiztosításai esetében az adatokkal, szerződésekkel, teljesítésekkel kapcsolatos kontrollfunkciók hiánya is. Az MNB megállapította azt is, hogy a biztosító nem rendelkezik szolgáltatási rendszerei helyreállítására vonatkozó, minden tekintetben megfelelő tervvel és mentési renddel informatikai (IT) működésének esetleges zavara esetére.
Hiányosságokat azonosított a jegybank az Allianz Biztosító élet, csoportos hitelfedezeti, kgfb, casco és lakásbiztosítási szerződéseinek kötelező, illetve lehetséges tartalmi elemei körében. Ezzel a biztosító megnehezítette, hogy ügyfelei megismerhessék és szükség esetén érvényesíthessék szerződésből eredő jogaikat. Az MNB a vizsgálat során azt is feltárta, hogy a biztosító – egyes – meglévő biztosításainál az értékkövetés érvényesítése során nem nyújtott tájékoztatást az ügyfelei részére a biztosítási értékkövetésről szóló levelekben az azokat megillető jogokról, így különösképp a szerződés felmondásának lehetőségéről, továbbá hiányosságokat azonosított a kgfb szerződések kapcsán a károsultak felé fennálló kötelezettség teljesítésével.
Az ügyfélpanaszok kapcsán az Allianz Biztosító egyes esetekben elmulasztotta a panaszok megfelelő módon történő kezelését, így az érintett fogyasztók a jogszabály által megszabott határidőben nem kaphatták kézhez a biztosító – az ügyfél valamennyi problémájára való indoklással ellátott – válaszát.
A kgfb-re vonatkozó vizsgált kárrendezési ügyekben így a biztosító nem adott – a jogszabályi előírásoknak megfelelően a kárigényre vonatkozó dokumentumok beérkezését követő 15 napon belül, de azok beérkezésének hiányában is legkésőbb 3 hónapon belül – megindokolt kártérítési ajánlatot. Ehelyett az érintett ügyfelek a kártérítési javaslatként megjelölt biztosítói levelekben csak dokumentumok benyújtására vonatkozó felhívást vagy részletes indoklást nem tartalmazó felhívást kaphattak kézhez.
A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 75 millió forint felügyeleti és 50 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Allianz Biztosítóra, s kötelezte, illetve figyelmeztette a jogszabályoknak megfelelő működésre. A jegybank a bírságösszeget különösen a biztosító piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak 2019. január 31-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről.
A jegybank emellett személyi felelősséget is megállapított egy, a biztosító belső kontrollrendszere működésével érintett ügynek – az MNB részére megtévesztő adatszolgáltatást is megvalósító – kezeléséhez kapcsolódóan.