Nagyot javult tavaly a győri Audi nyeresége: 4,8 milliárd eurós árbevétel mellett 160 milliárd forint volt a mérleg szerinti eredmény. Ehhez az is hozzájárult, hogy a cég 2011 végéig társasági adómentességet élvez. A vállalat tavaly plusz 500 embernek adott munkát Győrben.
Folyamatosan nő a termelés
"A világszerte növekvő autópiaci kereslet következtében az Audi Hungária Motor Kft. a 2010-es évben az előző évhez képest 19 százalékkal, összesen 1 648 030 darabra növelte motorgyártását" - olvasható a cég beszámolójában. Az üzleti év végéig összesen 38 541 járművet gyártott a vállalat. Ezen belül 20 413 Audi TT Coupé, 5804 Audi TT Roadster, 12 309 Audi A3 Cabriolet, valamint a szériagyártás előkészítéseként 15 Audi RS3 Sportback gördült le a gyártószalagról. Egy évvel korábban 32 603 autót gyártott le a győri üzem.
A 2006. szeptember 1. és 2011. december 31. között a motorgyártás területén megvalósult beruházások (technológiai modernizálás) után a magyar állam egy 9 milliárd forintban maximalizált összegű, vissza nem térítendő állami támogatás nyújtására vállalt kötelezettséget. A vállalat 2010-ben 1,3 milliárd forint támogatást kapott a magyar államtól. Ezt azonban még engedélyeznie kell az Európai Bizottságnak, amiről csak az idei első félévben születhet döntés.
A termelés növekedésével párhuzamosan a gyár létszáma is emelkedett tavaly: az év végén már 6138 embernek adott munkát az Audi-gyár az egy évvel korábbi 5624 után. A fenti számból 4191 fő volt a direkt munkavállaló, 1947 főnek pedig indirekt módon biztosított munkát az üzem. A tervek szerint 2013-ig további 1800 embernek ad majd munkát a győri gyár, melyet 900 millió eurós (243 milliárd forintos) beruházásból bővít a német autógyár. Emellett egy 2018-ban nyíló második bővítési ütem is szerepel a társaság tervei között.
Duplázták az eredményt
Az Audi Hungária Motor Kft. 2010-ben 4,8 milliárd euró (közel 1300 milliárd forint) árbevételt ért el a 2009-es 3,9 milliárd euró után. Ezen belül a német piac volt a legjelentősebb, 3,4 milliárd euró értékben szállítottak Németországba, ebből 2,8 milliárd euró az anyacég, az Audi AG megrendelése volt. Érdekesség, hogy a cég magyarországi árbevétele 17,7 millió eurót (4,8 milliárd forintot) tett ki, ami még a külföldi szállítások 19,5 millió eurós fuvarköltségét sem fedezte. 2010-ben az Audi 140,8 millió eurót (37,8 milliárd forint) költött Magyarországon kutatás-fejlesztésre az előző évi 135,8 millió euró után.
A győri Audi üzemi eredménye 556,1 millió euró volt a 2009-es 248,3 millió után, míg a mérleg szerinti eredmény 591,8 millió eurót (mintegy 160 milliárd forint) tett ki az egy évvel korábbi 291,2 millió euró után.
A cég adófizetési kötelezettsége nulla volt, mivel 2011 végéig társasági adó-mentességet élveznek. A vállalat adóalapja egyébként 500,2 millió euró volt, ami után 95 millió eurót (25,7 milliárd forintot) kellett volna befizetni, ha nem lett volna a kedvezmény. 2009-ben még volt egy 3,8 millió eurós (1,03 milliárd forintos) adófizetése az Audinak, mivel az azóta megszűnt szolidaritási adó esetében nem élveztek mentességet. A társasági adó esetében először csak a 2012-es évre kell majd fizetnie a német cégnek.
Jól hasított a szentgotthárdi Opel is
Szintén a múlt héten hozta le éves beszámolóját a szentgotthárdi Opel-gyárat működtető General Motors Powertrain - Magyarország Autóipari Kft. A cég a 2009-es 76,1 millió euróról tavaly 82,2 millió euróra növelte árbevételét, amiből 81,2 millió euró volt az exportértékesítés árbevétele. A cég mérleg szerinti eredménye 8 millió euróról 9,7 millió euróra (mintegy 2,6 milliárd forint) nőtt.
A tervek szerint a General Motors szentgotthárdi gyárát is bővítik a közeljövőben, az Opel/Vauxhall európai vezetői tavaly szeptemberben Orbán Viktor miniszterelnökkel közösen jelentették be, hogy 500 millió eurós beruházással Magyarországra hozzák három új motorcsalád gyártását. Az új gépsor 2012 végén kezdhet termelni, a beruházás mintegy 800 embernek ad majd munkát.
Beke Károly
mfor.hu