4p

Meglehetősen vegyesen teljesítettek a különböző médiatípusok a tavalyi évben: miközben a tévés reklámbevételek visszaestek, az online hirdetések továbbra is kétszámjegyű növekedést produkáltak. A piac így összességében minimális növekedést ért el.

Az adatok ismertetése előtt a szakértők ismét felhívták a figyelmet a reklámköltés gazdasági jelentőségére, (mint arról korábban beszámoltunk, az MRSZ tanulmánya szerint) minden reklámra költött 10 forint 47 forinttal járul hozzá a magyar GDP-hez. Urbán Zsolt, az Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke hangsúlyozta, hogy a reklámok a verseny segítéséhez, az innovációhoz, technológiai fejlődéshez is hozzájárulnak, továbbá a fogyasztás mértékének növeléséhez is.

Az MRSZ a társszövetségekkel együtt ezúttal a korábbiaknál korábban mutatta be az elmúlt évi reklámköltési adatokat. Urbán Zsolt, az MRSZ elnöke, és Hivatal Péter, az MRSZ alelnöke elmondta, hogy a korábbi évekhez hasonlóan idén is a net-net költéseket összegezték az egyes médiatípusok szerint, hogy összehasonlítható és ilyen módon elemezhető adatokat szolgáltassanak a piacnak.

A szakmai szervezetek a tavalyi évhez hasonlóan szűrték ki a költéstípusok közötti átfedéseket, ezzel is megszilárdítva az adatfelvétel módszertanát. A médiatípusok nagy része körében auditált adatok alapján születtek meg a számok, ahol viszont az auditált adatok beszerzésére nem volt lehetőség, ott a szakmai szervezetek szakértői becsléseket használtak a reklámköltés nagyságának meghatározására.

Urbán Zsolt elmondta, hogy az utóbbi években megfigyelhető reklámpiaci átrendeződés a tavalyi évben is folytatódott – mind a világméretű trendek magyar hatásai, mind pedig a magyar sajátosságok éreztették a hatásukat. A reklám erős eszköz a gazdasági növekedés megindításában és szinten tartásában – ennek megfelelően mind a szakmai, mind szélesebb értelemben vett iparági és legszélesebb értelemben nemzetgazdasági érdek, hogy a reklámköltéssel kapcsolatos elmúlt évekbeli tendenciák pozitív irányt vegyenek. A tavalyi eredmények reménykeltőek, és óvatos optimizmusra adhatnak okot a szakma egésze számára.


A reklámtorta nagysága 175,4 milliárd forintot tett ki, ami a 2012-es 174,3 milliárdhoz képest minimális, 0,6 százalékos emelkedést jelent. Az ugyanakkor mindenképpen pozitív, hogy a korábbi évek visszaesése után megfordult a trend.

A legnagyobb piaci részesedéssel továbbra is a tévécsatornák rendelkeznek, a 45,6 milliárdos költés 6 százalékos visszaesést mutatott a tavalyi évben. (A tévés piac tavalyi számairól korábban részletesen beszámolt az mfor.hu) A második legnagyobb piaci részesedést az internet érte el, 16 százalékos növekedést követően 39,1 milliárdos költést mértek a szakértők. Az adatokat kommentálva Novák Péter, az IAB Hungary elnöke kiemelte, hogy a digitális reklám szempontjából mérföldkő a 2013. év, hiszen immár a második legnagyobb szelete a reklámpiacnak. Az előrejelzések szerint javuló gazdasági környezet várakozása szerint további növekedést hoz a digitális marketing és média számára.

A nyomtatott média a harmadik helyre csúszott vissza 35,8 milliárd forint bevétellel. Az adatok kapcsán a Lapkiadók Egyesületének elnöke, Kovács Tibor azt hangsúlyozta, hogy a klasszikus kiadóvállalatok bevételei ugyan a nyomtatott termékeken csökkennek, ám az sokkal kisebb mértékű
volt, mint egy évvel korábban. Eközben ezeknek a vállalatoknak a részesedése fokozatosan nő és erősödik az online tartalmak területén is, a bevallást adó kiadóvállalatok összesen 5,5 milliárd forint online hirdetési árbevételt realizáltak.

A negyedik legfontosabb csatorna tavaly a direkt marketing ahol 28,9 milliárd forintot költöttek el. Vámos-Hegyi Attila, a Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség elnöke azt hangsúlyozta, hogy tavaly ugyan csökkent a piac mérete, ennek hátterében az élesedő árverseny áll. Az aktivitás nem csökkent, sőt a digitális szegmensekben még növekedett is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!