A Continental autóipari cégcsoport makói beruházása azt példázza, hogy érdemes a külföldi vállalatoknak Magyarországon befektetni, hosszú távon elköteleződni itt - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Makón. A tárcavezető a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. beruházásának hivatalos átadóján elmondta: ahogyan a vállalkozásoknak, úgy az országoknak is öldöklő versenyben kell helyt állniuk, Magyarországgal is sok környező ország versenyzett a beruházás elnyeréséért.
A 2010 óta végrehajtott, "eleinte bátornak, sőt olykor vakmerőnek tűnő" gazdaságpolitikai intézkedések bebizonyították, lehet egyszerre gazdasági növekedést és munkahelyteremtést elérni, miközben a költségvetés is egyensúlyban marad - mondta a miniszter.
Autó fából? A Toyota megépítette
Szijjártó Péter emlékeztetett: a magyar gazdaság kiszámítható pályára állt, tavaly 2,9 százalékos növekedést ért el. Jelenleg 4,2 millió ember dolgozik, amely 23 éves csúcsot jelent, tavalyhoz képest 145 ezer emberrel többnek van munkája. Elégedettek azonban csak akkor lehetünk, ha elérjük a cseh szintet, ahol ötmillióan dolgoznak - mondta a miniszter. Felidézte: a 2015-ös év rekord volt, "minden idők legmagasabb" exportja, külkereskedelmi többlete és beruházási szintje jellemezte a gazdaságot.
Szijjártó Péter szerint a Continental cégcsoport beruházása megerősíti Magyarország pozíciót az európai versenyben. Úgy fogalmazott: az ország az európai autógyártás egyik fellegvárává vált, tavaly a járműipar a teljes feldolgozóipari kibocsátás 30 százalékát tudta magáénak. Magyarországon 700 autóipari vállalkozás 150 ezer embert foglalkoztatott az elmúlt év végén, amely 13 százalékos növekedés egy év alatt. A szegmens termelési értéke elérte a 7833 milliárd forintot, amely mintegy 17 százalékos növekedés egy év alatt - mondta.
A magyar gazdaság teljesítménye nagymértékben függ a modern német gyáripartól - tette hozzá a miniszter, s közölte: az európai gazdaság gerincét a német gyáripar adja, a közép-európai gazdaságok, köztük elsősorban a magyar pedig a modern német gyáripar hátországává váltak. A tárcavezető felidézte: a külföldi működő tőke negyede Németországból érkezik Magyarországra. A német iparkamara által nyilvánosságra hozott adatokat idézve elmondta, a Magyarországon jelen lévő német befektetők 80 százaléka ismét Magyarországot választaná, valamint a német vállalatok közel fele a beruházások növelését tervezi. Magyarország tehát mégsem olyan rossz, érdemes itt beruházni, hosszú távon elköteleződni - fogalmazott Szijjártó Péter.
A miniszter megjegyezte, a Continental a magyar egyetemek partnere a kutatás-fejlesztésben és az oktatásban is, így hozzájárul ahhoz, hogy mindig legyen megfelelő számú képzett szakember az országban.
Nagy Mihály, ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. ügyvezetője elmondta: a 2015 nyarán kezdett beruházás során 30 százalékos kapacitásbővítést hajt végre a vállalat Makón. A fejlesztés után 4000 négyzetméter termelési területtel, szociális blokkal, irodaépülettel, új kamionparkolóval bővült a makói telephely, és egy új, ötezer négyzetméteres logisztikai csarnok is épült. A termeléskapacitást termelőgépek (új extrudersorok, kazánok, prések, bélyegző gépek, nyomáspróba asztalok és zsugoralagutak) beszerzésével is bővíti a cég.
A beruházás összértéke közel 12 millió euró, amelynek a felét állami támogatással valósították meg. A bővítéssel 216 új munkahelyet teremtett a vállalat a térségben, de az ügyvezető szavai szerint ezt a vállalást a cég valószínűleg túlteljesíti. Nagy Mihály közölte: minden ötödik Európában készült autóban Magyarországon gyártott hűtő-fűtőelemek vannak.
A ContiTech Fluid két magyarországi (makói és váci) telephelyén több mint 3400 alkalmazottat foglalkoztat, jelenleg mintegy 38 ezer négyzetméteren folytat termelést. A cég húsz éve működik a térségben, autóipari gumialkatrészek mellett műanyag hűtő- és fűtő csöveket, valamint gyorscsatlakozókat gyárt. A makói és a váci üzemben együttesen naponta közel 200 ezer szerelt termék készül.
A Continental AG öt divíziójának együttes forgalma 2015-ben 39,2 milliárd euró volt. A konszern nyeresége az idei üzleti évben 12 százalékkal, 734 millió euróra nőtt az első negyedévben. A vállalat árbevétele 9,85 milliárd euró volt az egy évvel korábbi 9,57 milliárd euróval szemben az első negyedévben. A Continental azzal számol, hogy árbevétele az idén 4-5 százalékkal, 41 milliárd euróra nő.
A Continental csoport egyike a világ legnagyobb autóipari beszállítóinak, a cégcsoport 55 országban több mint 208 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Magyarországon hat gyárral és egy gumiabroncs kereskedelmi központtal van jelen, a bérelt munkaerővel együtt több mint hétezer embernek ad munkát. Gyártó-, szoftverfejlesztési és kereskedelmi tevékenységet végez Budapesten, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán, valamint Budaörsön. 2013 áprilisában stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a magyar kormánnyal.
MTI