Az egyik vezető reklámvásárló, a ZenithOptimedia úgy nyilatkozott, hogy a lendületesen fejlődő piacok miatt megemelte reklámköltés-előrejelzését 4,7 százalékról 5,2-re. A cég szerint világszinten a hirdetésekre fordított kiadások a tavaly 386 milliárd dollárról 4,6 milliárdra nőnek majd. A növekedéshez a legnagyobb mértékben - inkább puszta méretének, mint a benne rejlő dinamizmusnak köszönhetően - az Egyesült Államok piaca járul hozzá.
A reklámtorta növekedéséhez legjobban hozzájáruló országok képzeletbeli listáján az USA-t követő hat helyen azonban mind fejlődő országok állnak: Brazília, Oroszország, India, Kína, Szaúd-Arábia és Indonézia. Ezen országok együttesen a reklámokra költött pénzösszeg növekményének egyharmadát adják - írja a Financial Times.
Iparági szereplők amiatt aggódnak, hogy az Egyesült Államok iraki fellépése miatt a fejlődő világ polgárai elfordulnak az amerikai termékektől, vagy az amerikai stílusú fogyasztástól. Noha az adatok ezt nem cáfolják egyértelműen, mert a felmérés nem tesz különbséget a multinacionális és helyi kiadások között, annyi kiolvasható belőlük, hogy a feljövő piacokon a legkevésbé sem elkeserítő a helyzet a reklámozók számára.
Ebben az évben a hirdetések szempontjából Latin-Amerika a leggyorsabban fejlődő régió, a kiadások 19,3 százalékkal nőnek a 2004-es 12,9 és a 2003-as 3,5 százalékos adathoz képest. A brazíliai költések előreláthatóan 1,9 milliárd dollárral emelkednek majd, ez a globális növekedés 10 százaléka. A közel-keleti és afrikai térségben 17,1 százalékos kiadásnövekedés várható.