A kiskereskedelem ugyan a legutóbbi adatok alapján is csak most kezd kilábalni a válságból, a növekedés meglehetősen visszafogott. Az óvatosan költő fogyasztók megnyerése egy területen azonban kifejezetten sikeres, a kuponakciók egyre inkább hódítanak.
Ugyan a kiskereskedelem teljes volumenével összevetve ez a szegmens nem meghatározó, a fokozatos javuláshoz hozzájárulhatnak a kuponos akciók. Ezeknek ugyanis óriási vásárlásösztönző hatása van, egy-egy nagyobb akció érzékelhető forgalomnövekedést generálhat. A kuponos vásárlás egyik újszerű módja az online forma, mely elvileg egy évtizede létezik, ám az Egyesült Államokban is csak két éve indult jelentős növekedésnek. A módszer legsikeresebb művelője, az amerikai Groupon, melynek világszerte számos követője akadt. Nem meglepő, hogy az internetes kuponoldalak itthon is megszaporodtak az elmúlt hónapokban. Igaz, régiós összehasonlításban nincs túlkínálat, hiszen míg Magyarországon hozzávetőleg 15, addig becslések szerint Csehországban nagyjából nyolcvan, Lengyelországban pedig körülbelül kétszáz közösségi kuponoldal létezik.
Miért jó kuponozni?
A tranzakció mindhárom résztvevője – a kupongyűjtő oldal, a kereskedő és a vásárló – egyaránt jól jár ezzel a megoldással, így egy egyszerű win-win-win helyzet alakul ki. A vásárló általában 50-60 – nem ritkán akár 90 - százalékos kedvezménnyel juthat hozzá különféle szolgáltatásokhoz és termékekhez, ráadásul a válságot követő időszakban egyre többen keresik a lehetőségeket a takarékoskodásra – bár a kedvezmények feltétele az oldal által meghatározott vásárlószám elérése. Érdemes megjegyezni, hogy a vásárló számára óriási csáberővel bíró, hatamlas, sokszor 50 százalék feletti engedményeket az esetek döntő többségénél csak a szolgáltatásoknál lehet elérni. A kuponos oldalakat működtetető cégek stratégiája, hogy nagy árengedménnyel ajánlatokat tesznek közzé, melyeket - a fentiek alapján többnyire - éttermeknél, wellness- és szépségipari, egészségügyi szolgáltatóknál lehet igénybe venni. A kedvezmény feltétele bizonyos számú vásárló megléte. Ha valakinek megtetszik az ajánlat, és megvásárolja, csak akkor kapja meg, ha ez a bizonyos számú vásárló összejön. Más kérdés, hogy a nagyobb oldalak üzemeltetőinek sajtónyilatkozatai alapján az értékesítésnél jóval nagyobb kockázatot jelent, hogy a megnövekedett keresletet a jelentős kedvezényt kínáló szolgáltató valóban ki tudja-e szolgálni.
A kedvezményeket nyújtó szolgáltató ugyan az akció alatt nem feltétlen realizál nyereséget, ám egy olyan marketingeszközként kezeli a közösségi vásárlást, mely minimális befektetés mellett hosszú távú előnyökkel járhat, az eredményessége pedig egyszerűen mérhető. A szakértők szerint a tőkeszegény vállalkozások esetében a kuponozás eredményes márkaépítő megoldás lehet, nem véletlen, hogy a kínálati oldalon is többnyire ilyen szolgáltatók jelennek meg. Az üzlet részéről a hirdetési költségek töredéke merül fel ebben az esetben, hiszen a tervezés, nyomtatás, és a vásárlókhoz történő eljuttatás feladataitól mentesül. Online formában pedig sokkal szélesebb célcsoportot tudnak megcélozni. Segítségével nem csak az akció idejéig növekedhet a forgalom, de az addig teljesen új vásárlókból, akik a kupon miatt keresik fel az üzletet, visszatérő vendég válhat, a régebbi vevők körében pedig erősíthetik a fogyasztói hűséget.
Jelentős növekedés
A kuponok sikeréhez azonban nemcsak a válság járult hozzá, hanem az is, hogy a már említett Groupon üzleti modelljét másolva hazánkban is egyre több olyan weboldal található, ahol kedvezményre jogosító bónokat lehet találni. Emellett kulcsfontosságú az adatbázis- és közösségépítés, illetve bármennyire triviálisnak tűnik a jó akciók meghirdetése. Ezek ugyanis egymásra pozitívan ható tényezők lehetnek: a nagyobb közösség előbb megveszi a (csábító ajánlatot jelentő) kuponokat, a sikeres akciók hatására pedig növekedhet a kínálat, ami újabb vevőket hozhat az oldalakra. A kínálat jellegéből adódóan a növekedés korlátos, ám a magyar piacban még komoly potenciál van.
A saját oldalakon történő (vásárlói) adatbázis építés mellett a közösségépítésben a Facebook kap nagy szerepet, minden kuponoldal igyekszik ott is minél nagyobb tömeghez eljutni. A követők száma, illetve a nemhivatalos látogatottsági statisztikák (az Alexa.com-on található számok) hasonló trendeket mutatnak. Ezek alapján úgy becsülhető, hogy a Bónuszbrigád, a Kuponvilág és a Napi tipp a három legnagyobb piaci szereplő. Cikkünk publikálása idején a fenti három oldal hozzávetőleg 140, 85 és 45 ezer követővel rendelkezett a Facebookon. A brands.hu tapasztalataira (és adatbázisaira) építő Citybrands követheti a fenti hármast.
Ezen oldalak mellett van két említésre méltó szereplő, mely kilóg a sorból, egyik sem a közkedvelt Gruopon-modellt követi. A 2007 óta üzemelő veddvelem.hu oldalán a felhasználók és a kereskedők maguk indítják a toborzást, a site célja, hogy egymásra találjon vásárló és az eladó, de ellentétben a fent felsorolt oldalakkal aktív sales tevékenységet az üzemeltetők nem folytatnak. Különlegesség az is, hogy ennél az oldalnál nem követelmény az extra nagy (50 százalékos vagy azt meghaladó) kedvezmény. A kínálat is más, hiszen itt főként informatikai termékek vannak, szemben a legnagyobb magyar kuponos oldalak éttermi és szépségszalonos szolgáltatásaival.
A Groupon nyomdokain járó magyar cégektől eltérő stratégiát folytat a napiakciok.hu is. Az oldal Magyarországon elsőként, már 2008 májusában megpróbálkozott az online kuponozás elterjesztésével, amikor még a Groupon sem létezett. Így az üzleti modellje is eltér a nagy versenytársakétól, és sokkal inkább emlékeztet a klasszikus "kuponozásra". Náluk ugyanis vannak kisebb kedvezményt kínáló partnerek is, a vásárlás is másként történik, az oldalon csak ki kell a kupont nyomtatni, majd azt a kereskedőknél lehet beváltani.
Külföld: szinte nincs vásárlás kupon nélkül
Amerikában, ahogy említettük a Groupon hozta meg az áttörést, ám a céges kuponprogramok alkalmazása régebbi, így az internet terjedésével a "klasszikus kuponok" is megjelentek a weben. Miután az USA-ban régóta nagy sikere van a különféle kuponoknak, hazánkkal ellentétben náluk már a mindennapos bevásárlásokhoz használható, élelmiszerekre, tisztítószerekre vonatkozó szelvények is elérhetők. A használatot illetően itt is óriási növekedés figyelhető meg a válságot követő időszakban. 2008-ban 2,6 milliárd kupont váltottak be, egy évvel később ez a szám 3,3 milliárdra nőtt – ekkora változásra az elmúlt közel 20 évben nem volt példa. A legfrissebb felmérések szerint a 35-44 év közötti nők 51 százaléka napi rendszerességgel figyeli a kupongyűjtő oldalakat, 78 százalékuk pedig legalább havonta egyszer felhasznál valamilyen kuponos akciót.
Székely Sarolta
mfor.hu