A kormányhatározat szerint az állami kezességvállalás a MÁV Rt. a 2002. évi személyszállítási veszteségének részbeni finanszírozására felvett hitelre, illetve a hitel járulékainak visszafizetésére vonatkozik.
A MÁV Rt. korábbi közlése szerint a múlt évben a társaság vesztesége 29,2 milliárd forint volt, és hasonló nagyságrenddel számolnak is idén is. A MÁV veszteségének egy része a személyszállítási közszolgálati feladat ellátásából adódik. Becslések szerint évente a vasúti személyszállítás vesztesége meghaladja a 22 milliárd forintot.
A személyszállítás költségét a vonatjegy ára, illetve az állami fogyasztói árkiegészítés csak részben fedezi. A becsült adat szerint a személyszállítás költségének mintegy 30 százalékát fedezik a jegyárak, az állami fogyasztói árkiegészítés pedig további 50-60 százalékát. A MÁV tavaly 159,4 millió utast szállított a prognosztizált 154,9 millióval szemben.
Az idén a MÁV terveiben 159,7 millió utas szállítása szerepel. A kormányhatározat kitér arra, hogy a hitel veszteségfinanszírozó jellegére tekintettel nem kell az ügyletnél a közbeszerzési törvényt alkalmazni. Ugyanakkor a MÁV-nak a hitel felvételéhez legalább három pénzintézet ajánlatát kell bekérnie.
8 milliárdos forgóeszköz-hitel a vasútnak
A MÁV Rt. 8 milliárd forint forgóeszközpótló hitelt vehet fel a 2002. évi működésének biztosításához állami kezességvállalással.