Aaron Shapiro, a Huge nevű marketingcég vezérigazgatója elég sötéten látja a céges brandek számára a jövőt, vagy legalábbis a marketingesek szerepét a márkaépítésben.
Ahogy a gépek egyre több döntést vesznek át az emberektől, ahogy egyre nagyobb a tere a gépi tanulásnak, úgy egyre nehezebb látni, hogy mindez hogyan hat az egyes márkákra, és hogyan lehet befolyásolni a vásárlók viselkedését - mondja Shapiro a Markets Insdernek adott interjújában, amit a Business Insider szemlézett.
Bár a nagy tech-cégek, mint az Apple vagy a Google erőteljesen használják a mesterséges intelligenciát, előbbi az arcfelismerő rendszert, utóbbi az intelligens asszisztensen keresztül, ám a marketinggel foglalkozó cégek számára ez komoly problémát jelent.
Shapiro példája valóban elgondolkodtató: tegyük fel, hogy a jövőbeli hűtőgépünk belső kamerája érzékeli, hogy fogytán van a tejünk, és mivel összeköttetésben áll a bankkártyánkkal és a kedvenc boltunkkal, így azon nyomban meg is rendeli a tejet. Mivel a hűtőgép tudja már, milyen tejet fogyasztunk, hiszen rendelkezésre állnak számára a korábbi vásárlásaink (ott álltak a tejek a hűtőben), így automatikusan megrendeli helyettünk a tejet, meg sem kérdezve, hogy milyen márkát vagy típust szeretnénk.
"Kész: be vagyunk zárva előzetes preferenciáinkba, már azt sem mi döntjük majd el, milyen ételt akarunk venni" - mondja Shapiro.
Ilyen hűtő nem létezik - még. Ám a Samsung intelligens hűtője már nyomon követi a megvett ételeket és recepteket is kínál a benne tárolt élelmiszerekből. A Visa pedig arra számít, hogy a jövőben az összes hűtő be lesz kötve a bankkártyánkhoz, és beépített ételrendelési lehetőséggel fog rendelkezni.
Shapiro másik példája az Amazon intelligens asszisztense, amely úgy rendel helyettünk árucikkeket, mondjuk szappant, hogy különösebben specifikálnánk igényeinket. Az asszisztens algoritmusa ugyanis több száz termék közül választ egyet számunkra, amelyről úgy ítéli meg, hogy leginkább megfelel nekünk.
Eddig a net kibővülő lehetőségeket jelentette, ám a gépi tanulás már sokkal inkább arról szól, hogy melyik az az egy termék, amelyik hozzánk a leginkább passzol - mondja Shapiro, aki szerint az AI-t használó cégek jelentős előnyre tesznek majd szert a versenyben.
És ezért dolgozik a Google is olyan dühödten az intelligens asszisztensen, hiszen a tech-óriás eddigi biznisze a hirdetéseken alapul: a cégek fizetnek azért, hogy a találati lista elejére kerülhessenek, ám ha a vásárlók felhagynak a kereséssel és megbíznak a mesterséges intelligencia algoritmusai által számukra felkínált termékekben, akkor bizony a Google bajban lehet, mert elveszti legfőbb bevételi forrását.
mfor.hu