5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfő délután egy órakor véget ért a BKV sztrájkja, a vasutasok pedig délelőtt tíz órakor felfüggesztették munkabeszüntetésüket. Míg a BKV-nál gyakorlatilag minden dolgozó részt vett az akcióban és így fél napra tömegközlekedés nélkül maradt a főváros, addig a MÁV-nál a korábbiakhoz képest tovább csökkent a sztrájk támogatottsága, így a vonatok csaknem kétharmada közlekedett. Mfor.hu háttér.

BKV: borús hangulatban  (MTI)

A BKV-nál a sztrájk befejeztével a földalattin, a kék és a piros metrón, valamint az összes HÉV-vonalon mindenhol egyszerre indult meg a közlekedés. Ez azt jelenti, hogy 13 órakor nemcsak a végállomásokról, hanem a megállókból is indultak szerelvények, mondta el Kiricsi Karola, a BKV sajtószóvivője az MTI-nek.

Totális sztrájk volt a BKV-nál


Hozzátette: a felszíni közlekedésben várhatóan 16-17 óra körül áll majd helyre a forgalom, mivel a villamos-, busz-és trolibuszsofőrök többsége csak 13 órakor vette fel a munkát, és a végállomásokról indították ezeket a járműveket.

Gulyás Attila, a Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese szerint gyakorlatilag minden dolgozó, a járművezetők, a forgalomirányítók és a műszakiak 99 százaléka csatlakozott a munkabeszüntetéshez. Ennek következtében reggel a fővárosi tömegközlekedés mértéke csak két százaléka volt a normális üzemnek: a metró és a troli nem járt, a buszjáratok és a villamosok közül csak néhány közlekedett, azok is kiszámíthatatlan időközönként. A HÉV csak Gödöllő és az Örs Vezér tere között járt, szintén bizonytalan menetrendben.

MÁV: a vonatok csaknem kétharmada járt

Míg tehát  a BKV-nál a sztrájk miatt szinte teljesen leállt a közlekedés, addig a MÁV-nál nem bénult meg a forgalom: a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által hétfő nulla órától meghirdetett, majd tíz órakor ismét felfüggesztett sztrájk ideje alatt a vonatok 62 százaléka (1164-ből 722 vonat) járt, közölte az mfor.hu-val közleményben a vasúttársaság. Ez azt jelenti, hogy ma csaknem ugyanannyi vonatot sikerült közlekedtetni, mint a legutóbbi,  február 25-i munkabeszüntetés idején. (Akkor 964 személyvonatból 648 - 67 százalék - járt.)

Összehasonlításul: február 1-jén, a sztrájk első napján 1708 vonatból 351 (20,5 százalék), február 4-én 3476 vonatból 1400 (40,3 százalék), február 5-én 3425 vonatból 998 (29,1 százalék), február 6-án 3527 vonatból 1329 (37,7 százalék), február 7-én pedig 1393 vonatból 664 (47,7 százalék) közlekedett. Mindez azt jelenti, hogy az idő előrehaladtával egyre kisebb fennakadást okoztak a MÁV hálózatán a munkabeszüntetések.

Egyre kevesebb forgalmista sztrájkol


Mindez főleg annak köszönhető, hogy a sztrájk támogatottsága a forgalmisták körében egyértelműen csökkent: hétfőn a pályavasút területén a 2808 munkára vezényelt dolgozó közül 2713 megjelent a munkahelyén, közülük 45 fő sztrájkolt, 2668 dolgozott a nappalos műszakban, azaz a forgalomirányítóknak csupán 1,6 százaléka nem vette fel a munkát.

Összehasonításul: a február eleji sztrájknapokon ez arány még 9-10 százalékos volt, s a mostani mutató alacsonyabb a február 25-i akció támogatottságánál is. (Akkor a forgalmistáknak 4,7 - éjjeli műszak -, illetve 2,6 százaléka - nappali műszak - vett részt a munkabeszüntetésben.)

A MÁV Start foglalkoztatásában álló jegyvizsgálók és kocsivizsgálók körében ennél nagyobb volt az akció támogatottsága: a cégnél ma 2012 dolgozó jelent meg munkahelyén, 286 fő (14 százalék) sztrájkolt, 1726 fő dolgozott.

A fenti számok alapján a MÁV és gazdasági tárca úgy ítéli meg, hogy a mai munkabeszüntetés kifulladt, és ezért volt kénytelen a VDSZSZ felfüggeszteni akcióját. Gaskó István, a szakszervezet elnöke viszont azt állítja: a MÁV tárgyalóképtelensége és "a közlekedési minisztérium vezetés nélküli helyzete" miatt döntöttek a felfüggesztés mellett.

A VDSZSZ először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben ismét megszakított, végül - többszöri halasztás után - február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett.

MÁV-VDSZSZ: továbbra sincs közeledés


A szakszervezet azt követeli, hogy - a megajánlott 6,9 százalék felett - tíz százalékos többletbéremelésben részesüljenek a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalói, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből pedig valamennyi vasutas kapjon 250 ezer forintot. Időközben mindez kiegészült azzal az igénnyel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a pénzügyminiszter által bejelentett további inflációnövekedést a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja.

A vasúttársaság továbbra sem kívánja teljesíteni a szakszervezeti követeléseket, mert mind a négyet irreálisnak tartja. A MÁV Cargo Zrt. eladásából majdan befolyó összeget a magyar vasút fejlesztésére, az utas-szolgáltatások minőségi javítására és a hitelek törlesztésére fordítja. Ami pedig a mellékvonalak kérdését illeti: az említett 38 mellékvonal közül 26 esetében egész évre, 12 esetében pedig május 31-ig van közszolgálati megrendelés, emeli ki a MÁV közleménye.

A vasúttársaság és a VDSZSZ mindenesetre tovább folytatja a tárgyalásokat: a következő fordulóra pénteken kilenc órakor kerül sor.

A MÁV ígérete szerint a hétfő kora délutáni órákra már minden vonalon biztosított lesz a közlekedés. A teljes menetrend azonban csak kedd üzemkezdetre állhat helyre.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!