A BKV-nál a sztrájk befejeztével a földalattin, a kék és a piros metrón, valamint az összes HÉV-vonalon mindenhol egyszerre indult meg a közlekedés. Ez azt jelenti, hogy 13 órakor nemcsak a végállomásokról, hanem a megállókból is indultak szerelvények, mondta el Kiricsi Karola, a BKV sajtószóvivője az MTI-nek.
Totális sztrájk volt a BKV-nál
Hozzátette: a felszíni közlekedésben várhatóan 16-17 óra körül áll majd helyre a forgalom, mivel a villamos-, busz-és trolibuszsofőrök többsége csak 13 órakor vette fel a munkát, és a végállomásokról indították ezeket a járműveket.
Gulyás Attila, a Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese szerint gyakorlatilag minden dolgozó, a járművezetők, a forgalomirányítók és a műszakiak 99 százaléka csatlakozott a munkabeszüntetéshez. Ennek következtében reggel a fővárosi tömegközlekedés mértéke csak két százaléka volt a normális üzemnek: a metró és a troli nem járt, a buszjáratok és a villamosok közül csak néhány közlekedett, azok is kiszámíthatatlan időközönként. A HÉV csak Gödöllő és az Örs Vezér tere között járt, szintén bizonytalan menetrendben.
MÁV: a vonatok csaknem kétharmada járt
Míg tehát a BKV-nál a sztrájk miatt szinte teljesen leállt a közlekedés, addig a MÁV-nál nem bénult meg a forgalom: a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által hétfő nulla órától meghirdetett, majd tíz órakor ismét felfüggesztett sztrájk ideje alatt a vonatok 62 százaléka (1164-ből 722 vonat) járt, közölte az mfor.hu-val közleményben a vasúttársaság. Ez azt jelenti, hogy ma csaknem ugyanannyi vonatot sikerült közlekedtetni, mint a legutóbbi, február 25-i munkabeszüntetés idején. (Akkor 964 személyvonatból 648 - 67 százalék - járt.)
Összehasonlításul: február 1-jén, a sztrájk első napján 1708 vonatból 351 (20,5 százalék), február 4-én 3476 vonatból 1400 (40,3 százalék), február 5-én 3425 vonatból 998 (29,1 százalék), február 6-án 3527 vonatból 1329 (37,7 százalék), február 7-én pedig 1393 vonatból 664 (47,7 százalék) közlekedett. Mindez azt jelenti, hogy az idő előrehaladtával egyre kisebb fennakadást okoztak a MÁV hálózatán a munkabeszüntetések.
Egyre kevesebb forgalmista sztrájkol
Mindez főleg annak köszönhető, hogy a sztrájk támogatottsága a forgalmisták körében egyértelműen csökkent: hétfőn a pályavasút területén a 2808 munkára vezényelt dolgozó közül 2713 megjelent a munkahelyén, közülük 45 fő sztrájkolt, 2668 dolgozott a nappalos műszakban, azaz a forgalomirányítóknak csupán 1,6 százaléka nem vette fel a munkát.
Összehasonításul: a február eleji sztrájknapokon ez arány még 9-10 százalékos volt, s a mostani mutató alacsonyabb a február 25-i akció támogatottságánál is. (Akkor a forgalmistáknak 4,7 - éjjeli műszak -, illetve 2,6 százaléka - nappali műszak - vett részt a munkabeszüntetésben.)
A MÁV Start foglalkoztatásában álló jegyvizsgálók és kocsivizsgálók körében ennél nagyobb volt az akció támogatottsága: a cégnél ma 2012 dolgozó jelent meg munkahelyén, 286 fő (14 százalék) sztrájkolt, 1726 fő dolgozott.
A fenti számok alapján a MÁV és gazdasági tárca úgy ítéli meg, hogy a mai munkabeszüntetés kifulladt, és ezért volt kénytelen a VDSZSZ felfüggeszteni akcióját. Gaskó István, a szakszervezet elnöke viszont azt állítja: a MÁV tárgyalóképtelensége és "a közlekedési minisztérium vezetés nélküli helyzete" miatt döntöttek a felfüggesztés mellett.
A VDSZSZ először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben ismét megszakított, végül - többszöri halasztás után - február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett.
MÁV-VDSZSZ: továbbra sincs közeledés
A szakszervezet azt követeli, hogy - a megajánlott 6,9 százalék felett - tíz százalékos többletbéremelésben részesüljenek a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalói, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből pedig valamennyi vasutas kapjon 250 ezer forintot. Időközben mindez kiegészült azzal az igénnyel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a pénzügyminiszter által bejelentett további inflációnövekedést a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja.
A vasúttársaság továbbra sem kívánja teljesíteni a szakszervezeti követeléseket, mert mind a négyet irreálisnak tartja. A MÁV Cargo Zrt. eladásából majdan befolyó összeget a magyar vasút fejlesztésére, az utas-szolgáltatások minőségi javítására és a hitelek törlesztésére fordítja. Ami pedig a mellékvonalak kérdését illeti: az említett 38 mellékvonal közül 26 esetében egész évre, 12 esetében pedig május 31-ig van közszolgálati megrendelés, emeli ki a MÁV közleménye.
A vasúttársaság és a VDSZSZ mindenesetre tovább folytatja a tárgyalásokat: a következő fordulóra pénteken kilenc órakor kerül sor.
A MÁV ígérete szerint a hétfő kora délutáni órákra már minden vonalon biztosított lesz a közlekedés. A teljes menetrend azonban csak kedd üzemkezdetre állhat helyre.
W. B.
Menedzsment Fórum