A döntés, amelynek nyomán a Boeing részvényei csaknem 4 százalékot emelkedtek a tőzsdén, meglepte a repülőgépgyártás szakértőit. Az EADS, amely korábban elnyerte az amerikai légierő egy 18 repülőgép megépítésére és leszállítására szóló 3,5 milliárd dolláros tendert, a döntés nyomán csalódottságának és aggodalmának adott hangot. Ugyanakkor jelezte, hogy az üzemanyag-utántöltő gépek gyártása "csak egy" az Egyesült Államokban kínálkozó üzleti lehetőségek közül.
A döntés a jelek szerint csaknem egy évtizedes rivalizálásnak vetett véget, amelynek tétje az volt, hogy ki építheti meg az amerikai légierő több mint negyvenéves KC-135-ös Stratotanker-flottáját leváltó, új légi utántöltő-flottát.
A vetélkedés feszültséget szült az óceán két partja között és összeütközéseket eredményezett az amerikai kongresszus törvényhozói között is, akik a saját államukba kívánták telepíttetni az új repülőgépek új munkahelyteremtő gyártását.
"A Boeing volt az egyértelmű győztes" - jelentette ki újságíróknak William Lynn amerikai védelmi miniszter-helyettes. Mint mondta, az EADS 10 napon belül megóvhatja a döntést, de a Pentagon vezetésének meggyőződése szerint a döntés méltányos és átlátható volt és nincs ok a tiltakozásra.
Az EADS a múlt héten jelezte, hogy csak abban az esetben jelent be óvást, ha kirívó szabálytalanságokat tapasztal. Az európai vállalat egyelőre nem jelezte, hogy szándékában állna tiltakozni, de több Alabama állambeli képviselő kilátásba helyezte, hogy ki fogja vizsgálni, hogy valóban méltányos volt-e a döntés.
Richard Aboulafia, a Teal Group elemzője szerint a döntés "nagy meglepetést" okozott, és ha nem változtatnak rajta, az azt jelenti, hogy a Boeingnek sikerült meghiúsítania az EADS eddigi legnagyobb szabású hadiipari elképzeléseit.
Norton Scwartz tábornok, az amerikai légierő vezérkari főnöke megelégedését fejezte ki a döntés miatt, amelynek eredményképpen a fegyvernem új légi utántöltőkhöz jut.
A légi utántöltő gépek lehetővé teszik, hogy a harci repülő leszállás nélkül tankolhassanak, jelentősen meghosszabbítva ezzel hatósugarukat.
Az EADS és a Boeing késhegyre menő küzdelmet folytat polgári utasszállító repülőgépek piacán is, amelynek összértéke szakértők szerint a következő két évtizedben eléri a 3000 milliárd dollárt.
MTI