Hosszú idő után ismét magyar cég, a CBA Kereskedelmi Kft. került a Mai Piac szaklap által közölt kereskedelmi toplista élére, a METSPA-t és a Tescót megelőzve. Előrejelzések szerint idén egyébként több mint egy tucat hipermarket nyílhat Magyarországon.
A CBA összforgalma 495 milliárd forint volt 2004-ben, ami 90 milliárd forint növekedést mutat 2003-hoz képest. Magyarországon hosszú évek óta először áll a lista élén hazai cég, a régióban pedig a társaság ezzel a teljesítményével a hatodik helyet szerezte meg, közölte Takács Zsuzsa, a lap főszerkesztője csütörtökön. Az élelmiszer- és fogyasztási cikk magyarországi kereskedelmi toplistája a cégek saját közlésén alapuló 2004. évi forgalmi adatok alapján készült el.
Második lett a Metro és a Spar közös beszerzési társasága, a METSPA, amely 450 milliárd forint forgalmat bonyolított 2004-ben, 40 milliárd forinttal többet az előző évinél. A harmadik helyet a Tesco Global Áruházak Rt. szerezte meg 415 milliárd forintos bevétellel, ami 60 milliárddal több az egy évvel korábbinál.
A negyedik helyezett Coop Hungary Rt. 360, az ötödik Reál Hungária Élelmiszer Rt. 240 milliárd forintos forgalmat ért el. Előbbi 23 milliárd, utóbbi 50 milliárddal növelte bevételét a múlt évben. A PROVERA-csoport - a Cora, a Match, az Alfa és a Profi üzletláncok beszerzési társasága - összességében 218 milliárd forintos forgalmat ért el, ami 4 milliárd forintos többletet jelez tavalyhoz képest. Az Auchan Magyarország Kft. 182 milliárd forint bevétellel zárta 2004-et, ami 26,5 milliárdos növekedést mutat.
Idén várhatóan tovább folytatódik a kereskedelem koncentrációja, és 2005-ben 15-16 hipermarket nyitására kerülhet sor Magyarországon, mondta el Szalóky Tóth Judit, a toplistát összeállító AC Nielsen ügyvezető igazgatója. A fogyasztási trendben egyre növekszik az igény a modern, kényelmi és egészséges termékek iránt. A vásárlói szokásokban az árérzékenység megmarad, a kényelmi szempontok közül pedig egyre inkább előtérbe kerül az elérhetőség, a széles választék.
Magyarország európai uniós csatlakozásával az import és a hazai márkák is versenyeznek. A magyar márkák több szegmensben - például a csokoládé, az alkohol piacán - is meg tudják tartani pozíciójukat, derül ki az ACNielsen adataiból.
(MTI)
A CBA megelőzte a Tescót és társait
Hosszú idő után ismét magyar cég, a CBA Kereskedelmi Kft. került a Mai Piac szaklap által közölt kereskedelmi toplista élére, a METSPA-t és a Tescót megelőzve. Előrejelzések szerint idén több mint egy tucat hipermarket nyílhat Magyarországon.