Zömében ázsiai gyártók modelljei kerültek fel arra a listára, amelyen a világ jelenleg elérhető legolcsóbb új autóit gyűjtötte össze mintegy húsz ország piaci tapasztalatai alapján a Financial Times Deutschland. A tekintélyes német gazdasági lapnál a felső határ 8000 euró (mintegy 2,16 millió forint) volt - tehát csak az ennél olcsóbb modelleket vették figyelembe. (Az árak az adókat nem tartalmazzák - a szerk.)
Tata: a világ legolcsóbb autója
Az indiai autógyártó, a Tata Nano modelljét hazájában már 1800 euróért (486 ezer forintért) meg lehet vásárolni - ezzel a Nano jelenleg a világ legolcsóbb autójának számít.
A Tata egyébként Törökországban is vezeti az "olcsósági" versenyt, igaz, az ár ott már lényegesen magasabb: az Indigo nevű modellért 7500 eurót kell letenni az asztalra.
Térségünkben tarol a Dacia
A Dacia Logan több térségbeli országban is a lista élére került. Csehországban 6900 eurós árral (1,863 millió forint) sikerült megszereznie az első helyet (Romániában 5900 euróba kerül ugyanez a modell), emellett Szlovéniában és Szlovákiában is ez az autó számít a legolcsóbbnak. Németországban a Dacia Sandero áll a dobogó tetején 6990 eurós árral, magabiztosan megelőzve a 7990 eurós Nissan Pixót.
Bár az FTD összeállításában Magyarország nem szerepel, a Napi Gazdaság szerint itthon szintén a Dacial Logan, illetve a Dacia Sandero a legolcsóbb - ezek a modellek kereken kétmillió forintos listaárukkal a legjobb ár/érték arányú modellek a piacon, állítja a lap.
Nem csak az oroszoknál olcsó a Lada
Szintén több országban sikerült kivívnia "a legolcsóbb új autó" címet a Ladának. Az orosz autógyártó 2105-ös márkája hazájában mindössze 3700 euróba, azaz mintegy egymillió forintba kerül.
Franciaországban ennél már lényegesen többet kell kipengetni egy új modelljükért: az oroszországi Togliattiban készülő Lada Kalina már 7490 eurótól kapható.
Élmezőnyben a kínai és a koreai autók
Kínai autók három országban kerültek az élre: az egyik természetesen az anyaország, ahol három márkát - Jiangnan Alto, Dongfeng Xiaokang, Chana Starlight - már mintegy 3000 euróért be lehet szerezni.
Szintén egy kínai márka, a Chana Benny áll a dobogó legfelső fokán Görögországban 6700 eurós árral, míg Chilében a Chery IQ-rt (más országokban Chery QQ) kell a legkevesebbet leperkálni, egészen pontosan 4400 eurót.
Mexikóban a dél-koreai Hyundai Dodge márkája 4800 eurós árával leszorította az első helyről az 5000 eurós kínai FAW F1-et, és Nagy-Britanniában is egy koreai autó a nyerő: a Kia Picantót már 7000 euróért el lehet vinni az autószalonokból. Dél-Koreában egyébként a Daewoo Matiz vezeti a mezőnyt 3500 eurós árral.
Érdekesség, hogy az USA-ban is egy koreai márka, a Hyundai Accent került az élre 7150 euróval (épphogy megelőzve a Nissan Versót) - tehát a listán szereplő országok közül négyben vezetik a mezőnyt koreai masinák.
Nem csak otthon vezet a Suzuki
A japán autók közül a Suzuki számít a legolcsóbbnak: a Jato Dynamics nemzetközi piackutató cég statisztikái szerint az Alto nevű modellre hazájában 5500 euróért lehet lecsapni, s ugyanez a márka vezeti a mezőnyt Ausztráliában is - igaz, ott már 6700 euróért "vesztegetik" ezt a modellt.
A felmérésben szereplő országok közül német autó csupán egyben, Argentínában számít a legolcsóbbnak, ahol 6000 euróba kerül a Brazíliában készülő VW Gol. Szintén mindössze egy államban végzett az élen olasz cég: Lengyelországban a Fiat 600-as modellje 6150 eurós árral veri a mezőnyt az FTD összeállítása szerint.
W. B.
Menedzsment Fórum