Az Európai Bizottság május 24-én teszi közzé döntését a SABMiller 100 milliárd dolláros megvásárlására tett ajánlatról. Az AB InBev-SABMiller egyesüléssel a világ legnagyobb söripari csoportja jönne létre 30 százalékos világpiaci részesedéssel.
A tranzakció a szükséges feltételek teljesülése esetén az év második felében valósulhat meg és feltétele a kelet-közép-európai márkák eladására tett ajánlatnak. Az AB InBev teljes egészében értékesíteni kívánja a SABMiller magyarországi, romániai, csehországi, szlovákiai és lengyelországi aktíváit, valamint a Pilsner Urquell Egyesült Államokon kívüli értékesítési jogait. Az Egyesült Államokban a Pilsner Urquell márkához fűződő jogokat már értékesítette a Molson Coors Brewing Co. vállalatnak.
Az ország, ahol nem illik hajat szárítani
Az Exane BNP Paribas elemzői mintegy 5 milliárd euróra becsülik az eladásra kínált sörmárkák, a Pilsner Urquell mellett a lengyel Tyskie és Lech, valamint a magyar Dreher és a román Ursus eladási értékét, amelyek együttesen 2,3 milliárd euró bevételt és 450 millió euró adó előtti eredményt hoztak a SABMillernek tavaly.
Az AB InBev hagyományosan nem tekinti fő működési területének a kelet-európai piacot, ahol márkáit jelenleg a Molson Coors terjeszti. Az Euromonitor adatai szerint a Carlsberg A/S és a Heineken NV után a SABMiller 15 százalékos részesedéssel a kelet-európai sörpiac harmadik legnagyobb szereplője. Az AB InBev piaci részesedése pedig 7,9 százalék.
Elemzői vélemények szerint az értékesítésre felkínált sörmárkákra versenyjogi korlátozások miatt nem valószínű, hogy vevőként jelentkezne a Carlsberg vagy a Heineken, de a Molson Coors is szinte kizárható a potenciális vevők sorából. Piaci szakértők szerint ezért a márkák valószínűleg az Asahi Group Holdings Ltd. vagy pénzügyi befektető társaság tulajdonába kerülhetnek.
Az AB InBev ebben a hónapban korábban már megállapodott az Asahival a SABMiller Peroni és Grolsch prémium márkáinak, valamint a brit Meantime kézműves sörnek az eladásáról 2,55 milliárd euróért (2,90 milliárd dollár).
MTI