A Google új szolgáltatásának neve Google+, ami struktúrájában nagyon hasonlatos a Facebookra, mert ugyanúgy lehet megosztani a gondolatokat, videókat. Ezenfelül a "barátok", avagy a további felhasználók és csoportok is hasonló rendszerben müködnek.
A "szokásos" szolgáltatások mellett a Google+ -ba integrálták a cég térképeit (Googlemaps) és képeit (Streetview) színesebbé téve a palettát.
mfor.hu: Minden bizonnyal jelentős számban lesznek olyan felhasználók, akik nem szívesen teszik majd közzé térképpel és képpekkel tartózkodási helyüket, vagy otthonuk helyszínét, hiszen már a Facebook eddigi szolgáltatásainál is sok emberben felmerült az adatbiztonság kérdése. Igaz, a Foursquare tengerentúli sikere azt mutatja, hogy nem mindenki ragaszkodik feltétlenül adatainak védelméhez.
Pro és Kontra
Josh Bernoff az amerikai Forrester Research elemzője szerint öngyilkosság direkt módon nekimenni a Facebooknak. A Google+ specifikus csoportoknak és azok tagjainak lehet érdekes, az elemző szerint kevés az esély arra, hogy oly popularítást érjen el, mint Mark Zuckerberg "gyermeke". Jelenleg a Facebook a világ legnépszerűbb közösségi csatornája, amely májusban 13 százalékot tudott "magáénak" a felhasználók napi interneten töltött idejéből, míg a Google "csak" 10 százalékot birtokol. Mivel a felhasználók egyre több időt töltenek a közösségi oldalakon (más típusú weboldalak kárára), ezért érthető a Google igyekezete a Google+-val.
Nem az első próbálkozás
A Google korábban próbálkozott a közösségi szolgáltatások terén, ilyen volt a tavaly megjelent Gmailhez csatolható Buzz is. Ennél is korábban, 2004-ben bemutatta a saját közösségi oldalát az Orkutot. Bár az oldal jelentős sikereket ért el bizonyos piacokon (például Brazília), esélye sem volt az akkor piacvezető MySpace-szel szemben. Igaz, aztán mindkét oldalt elsöpörte a Facebook globális térnyerése. Érdekesség, hogy akkoriban a magyar piacon az iWiW volt a meghatározó, melynek szintén nem tudott versenytársa lenni a Google alkalmazása, míg a Facebook a magyar piacon is megrengette a magyar közösségi oldal uralmát.
Google+
A Google az alkalmazást jelenleg a saját alkalmazottjain teszteli. Bradley Horowitz a Google termékmenedzsmentjének elnöke szerint egyébként ez a projekt soha nem lesz kész, mert a piacra történt bevezetése után is folyamatosan fejlesztik majd. A tervek szerint a szolgáltatást beépítik a Google egyéb termékeibe (Gmail, Googlemaps, stb.) is, így élő fejléc mutatja majd ezeken az oldalakon a Google+ felhasználóra vonatkozó állapotát.
mfor.hu: KÍváncsian várjuk az új terméket, de a keresőóriásnak nagyot kell robbantania, hogy a Facebook-addikt felhasználókat elcsábítsák egy nem megszokott klónhoz. A felhasználói szokások megváltoztatása szempontjából fontos kritikus tömeg elérésére ugyanakkor a jelenlegi piaci viszonyok közt csak néhány nagyon erős cégnek - pl. a Google, Microsoft, Apple - van esélye.
Barnác Tamás
mfor.hu