A szakszervezet azért utasította el az ajánlatot, - mely már csak a felek aláírására várt -, mert a légitársaság a csoport alapszabályát megsértő nyelvezetet használt. Mondta ezt Jim Young, aki az AMFA részéről vezeti a tárgyalásokat - irta a Reuters.
"A légitársaság olyan szöveget fogalmazott meg, amely kétértelmű volt." A szövegnek, melynek a feladata az lett volna, hogy megvéje a helyettesítő munkaerőt Young szerint arra szolgált, hogy a cég bármikor kirúghassa a szakszervezet munkásait. Ugyanis a megfogalmazás szerint aki "nem tud teljes harmóniában dolgozni az újakkal" akkor bármikor felmondhatnak, mivel a cég állapítja meg a teljes harmónia fogalmát - tette hozzá tárgyalás vezetője.
Ezek a feltételek elfogadhatatlanok voltak, így az AMFA folytatja két hónappal ezelőtt megkezdett sztrájkját. A cég 4400 szerelője, takarítója és gondnoka a leépítések és a szerintük alacsony bérek miatt sztrájkba kezdett augusztus 20-án, miután szakszervezetük és a vállalat vezetése közötti tárgyalások eredménytelenek maradtak. A cég 50 százalékos leépítést és 25 százalékos bércsökkentést tervezett. A vállalat külsős dolgozókkal hidalta át a hiányt.
Ez azt jelentette volna, hogy 2750 szakszervezeti munkahelyet tart meg a cég és 26 heti bérnek megfelelő végkielégítést kapnak az elbocsátottak. Ezzel szemben az elmúlt hónapban már 1080 munkahely megőrzését és 16 heti végkielégítést ajánlott a cég. Az egyre siralmasabb helyzetbe kerülő szakszervezet október 14-én már arról döntött, hogy szavazásra bocsátja a cég legutolsó ajánlatát, melyben 500 munkást alkalmazna tovább és az elbocsátottaknak 4 hét bérének megfelelő végkielégítést adna.
A cég jól járt a sztrájkkal, mivel sikerült 1200 szerelőt alkalmaznia a munkabeszüntetés alatt, akikkel olyan szerződést kötött, ami nem kötelezi a céget annyi juttatásra, mint amennyit a szakszervezeti tagoknak kellene fizetnie. Ha a szakszervezet a cég 1080 munkás visszavételéről szóló ajánlatát fogadja el, a Norhwest akkor is évente kétszázmillió dollárt spórol. A jelenlegi feltételek mellett ez a szám még nagyobb lesz - írta meg az mfor.hu.
A cég továbbá bírósági úton akarja elérni, hogy dolgozóinak szakszervezetei - az AMFA kivételével - önként mondjanak le évente kilencszázmillió dollárnyi juttatásról. Eddig a pilóták, tisztségviselők és menedzserek voltak hajlandók belemenni a fizetés-csökkentésekbe, de a cég most újabb megvonásokat kíván eszközölni, amely összes dolgozóját érinti. Ezzel az intézkedéssel további 2,5 milliárddal akarja csökkenteni idei költségvetésén.
A vállalat felkészült a sztrájkra: 18 hónapot szánt annak a tervnek a kidolgozására, amely segítségével - külsős alkalmazottak bevonásával - szerelőinek munkabeszüntetése esetén is a levegőbe tudja küldeni gépeit. A stratégia kidolgozásához rengeteg elemzésre, illetve más szakszervezetek, a szövetségi kormány és a fehérház közreműködésére volt szükség.
Egy munkaügyi szakértő szerint a vállalat lépése nagyban csökkenti a munkabeszüntetések erejét, illetve azok munkáltatókra gyakorolt hatását. Így a jövőben a sztrájk, mint a leépítések és megszorítások elleni harc egyik eszköze akár meg is szűnhet.