Hosszú évtizedek után jövőre változás következhet be az autógyártók között - közölte szerdai számában a Nihon Keizai Shimbun japán napilap. A 2004-es évben a Fordot már maga mögé utasító, és így a világ második legnagyobb autógyártójává váló Toyota a GM-et is megelőzheti.
Az előrejelzések szerint a Toyota csoport - amely a cég nevét viselő márka mellett a Lexust, a Daihatsut és a Hino Motorst foglalja magába - 9,2 millió járművet fog gyártani. Ezzel szemben a GM gyáraiból kikerülő járművek az idei évre prognosztizált 9,12 millió darabot sem fogják elérni. A jelenlegi piacvezető helyzetét az is nehezíti, hogy míg a Toyota évek óta nyereséges, addig a GM a legutóbbi negyedévben 1,6 milliárd dolláros veszteségről számolt be.
A Toyota gyáraiból jövőre a 2005-ös terveknél 12 százalékkal több gépkocsi kerülhet ki, így elérve a 8,3 milliós darabszámot. Ehhez jön még hozzá Daihatsu és Hino Motors együttesen 900 ezer darabos kapacitása. A termelés felfutása elsősorban a Japánon kívüli gyáraknak lesz köszönhető, 2006-ban ugyanis az Egyesült Államokban, Európában és Ázsiában 4 milliónál több autó gördülhet le a szerelőszalagokról. Százalékos arányban a kínai gyártás fog a leglátványosabban nőni, ám ebben közrejátszik a viszonylag alacsony bázisérték. A Toyota a világ legnépesebb országában a jelenleginél 100 ezerrel több, 340 ezer kocsit fog jövőre gyártani.
Ami az Egyesült Államokat illeti, a jól bevált modellek mellett az óriási sikert jelentő hibrid autók fogják az értékesítést húzni. Ezek a járművek, amellett, hogy szinte versenytárs nélkül vannak jelen a piacon - a tavalyi 88 ezres forgalom után ebben az évben augusztusig már 135 ezret adtak el, amelyből a Toyota 73 ezer, a Honda pedig 31 ezer darabbal részesedik - viszonylag magas árréssel kerülnek forgalomba, így a világelsőségre törő autógyár eredményeire is igen pozitívan hatnak.