A sztrájkot meghirdető Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) egyrészt azt szeretné elérni, hogy az akcióban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből. Ezt a követelést a MÁV jogilag nem tartja megalapozottnak, ezért február 5-én a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult, hogy nyilvánítsa jogellenesnek a megmozdulást.
A bíróság szerint azonban ez a szakszervezeti követelés nem ütközik a 2007-2010 évekre megkötött együttműködési megállapodásba, mivel az ilyen jogcímű juttatásról nem rendelkezik. Tehát ilyen szempontból nem jogellenes a sztrájk, állapította meg a bíróság.
Plusz tíz százalék: jogellenes akció
A szakszervezet másik követelése szempontjából - ez ügyben a MÁV Start kezdeményezett vizsgálatot - viszont a bíróság jogellenesnek minősítette az akciót. A VDSZSZ azt is szeretné elérni, hogy - az idei évre már megállapított 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést legyen idén a kiszervezett MÁV-társaságoknál (MÁV Start Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.)
A bíróság indoklásában kiemelte: a további tíz százalékos bérnövekedésre vonatkozó igény a hatályos kollektív szerződéses megállapodás megváltoztatására irányul. A MÁV Start jogelődje, a MÁV Zrt. és az öt reprezentatív szakszervezet között 2006. december 30-án megkötött négyéves együttműködési megállapodásnak ugyanis része az éves bérmegállapodás, továbbá az a kikötés, hogy annak kikényszerítésére a szakszervezetek nem kezdeményezhetnek sztrájkot.
A MÁV Start a végzést tanulmányozza, ahhoz kommentárt egyelőre nem kívánt fűzni. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke az MTI-nek elmondta: a döntést megfellebbezik. Úgy véli, a végzés alapján a sztrájknak nincs akadálya.
Elégséges szolgáltatás: még nincs válasz
A MÁV Zrt. másik keresetére még nem érkezett válasz. Ebben a vasúttársaság azt kéri a bíróságtól, hogy állapítsa meg a sztrájkjoggal való visszaélést, mert a VDSZSZ vitatja, hogy a munkahelyre és az iskolába történő utaztatás a közszolgáltatás része lenne. Ezt az álláspontot a MÁV sztrájktörvénnyel ellentétesnek tartja, hiszen - érvelésük szerint - utóbbi a társadalmi közszükségletet ellátó munkáltatóknál előírja a még elégséges szolgáltatás biztosítását.
Mint ismert, a VDSZSZ - a február elsejei, félnapos munkabeszüntetés után - február negyedikén hirdetett ismét határozatlan idejű sztrájkot, amit február 7-én délben felfüggesztett.
Gaskó István figyelmeztetett: ha a MÁV továbbra sem enged követeléseiknek, akkor legkésőbb február 15-én, de akár előbb is újrakezdik a sztrájkot. Ezzel egyidőben Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója úgy nyilatkozott: ebben a két kérdésben a MÁV "egy tapodtat sem fog előrelépni eddigi álláspontjához képest."
Menedzsment Fórum