4p

A politikai bizonytalanság és nem a gazdasági megszorítások rendítették meg a hazai fogyasztókat, tudta meg az mfor.hu a Cetelem európai és orosz fogyasztók általános közérzetéről, 2007-re várható vásárlási szándékáról készített körképéből.

Határtalan pesszimizmus Mfor.hu-montázs

"Tekintettel a tavaly őszi politikai eseményekre a felmérés készítőinek meg kellett ismételniük az adatfelvételt Magyarországon" - kezdte bevezetőjét dr. Lendvai János, a Magyar Cetelem Bank Zrt. elnök-vezérigazgatója. A 12 európai országban készített felmérés szeptemberi adatai hazánkban még bizakodó eredményt mutattak, s a fogyasztók jelentős fejlődés mellett tették le voksukat 2007-ben.

A második lépcsőben, novemberben végzett kutatás időszakára gyökeres változás állt be a fogyasztók fejében: a 10-es skálán 4,9-re prognosztizált konjunkturális helyzetet már csak 3,4-re taksálták az idei évre. A bizalomvesztés ténye talán nem meglepő, ám nagysága 2006-ban az európai átlagot is levitte. Mivel a magyarokon kívül egyetlen ország sem látja ilyen pesszimistán jövőjét, így az átlagot mindössze egytized ponttal sikerült rontanunk.

Többe kerül, hogy szinten maradjunk

A gazdasági logika szerint bizalomvesztéssel párhuzamosan akár a megtakarítások növekedése is várható lenne, ám a novemberi eredmények minderre rácáfoltak: a magyarok nem fogják vissza a vásárlásaikat. Míg első körben 79 százalék nyilatkozott úgy, hogy többet fog költeni 2007-ben, a második körben már 92 százalék volt az arány, miközben mindössze hat százalék gondolkodott megtakarításban.

A szakértők szerint mindez egyfajta menekülésként fogható fel a megtakarítások és a pénz elől, melynek vásárlóértékét az infláció és a gazdasági racionalitás elvei alapján történő leértékelés tovább gyengítik. E logika mentén haladva még azt is állíthatnánk, hogy a krízis nyertese maga a fogyasztás lesz, ám minderre rácáfolnak azok a válaszokat, amelyeket a megkérdezettek adtak idei évi fogyasztási szokásaikat illetően. Ezek szerint ugyanis idén jóval kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy tartós fogyasztási cikkeket vásároljanak, ennek következtében minden vizsgált piaci szegmensben a sereghajtók táborát fogjuk erősíteni.

Sokat költöttünk háztartási gépekre és informatikára

A képet némileg árnyalja, hogy 2006-ban az európai átlagnál többet költöttek a magyarok háztartási gépek, valamint informatikai eszközök vásárlására, így ezekből idén minden bizonnyal nem kell újat beszerezni. Ám a jóléti szintet jóval inkább tükrözi a sportárukra elköltött forintok száma, amely mintegy negyede az európai átlagnak.

Az elsősorban hitelezéssel foglalkozó Cetelem felmérésében a háztartások átlagos fogyasztási hitelállományát is vizsgálta. Az európai piacot az Egyesült Királyság és Németország uralja, 200 milliárd eurónál is magasabb fogyasztási hitelállományával. E két ország a fogyasztási hitelek európai piacának mintegy felét teszi ki.

Nem ugrik meg a hitelek kockázata

Az unióhoz újonnan csatlakozott országok, köztük hazánk is, továbbra is azon vannak, hogy behozzák a lemaradást: Magyarországon 2005-ről 2006-ra mintegy 42,7 százalékkal nőtt a fogyasztási hitelek aránya. Ezen belül is jelentősen, mintegy 80 százalékkal magasabb a devizahitelek száma. Az öt évnél hosszabb időre felvett ilyen típusú hitelállomány nőtt a legnagyobb mértékben, ami mögött a szakértő szerint leginkább jelzáloggal biztosított személyi kölcsönök felfutása áll. Az elnök-vezérigazgató arra következetett, hogy a fogyasztás mellett részben a rövidebb lejáratú hitelek kiváltására szolgál az öt éven túli hitel, illetve némelyek a vállalkozások finanszírozását is ezzel oldják meg.

Dr. Lendvai János megjegyezte, hogy a lakosság mára igen sokféle hitelfajtát vesz igénybe (lakáshitel, gépkocsi-, áru-, stb.), és minden nagyobb hitelt előbb visszafizetnek a fogyasztók, mint a nagyszámú, de kis összegű áruhitelt. Ennek ellenére a vezető nem látja úgy, hogy nagyban megnőne az áruhitelezés kockázata. A szürke- és feketegazdaság korábban is előteremtette az áruhitelek finanszírozásához szükséges összeget.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!