Ezek a feladatok megkerülhetők, ám a következmény: alkotó, kreatív értékesítő csapat helyett rövid időn belül egy feladat-végrehajtó, tetteit és kudarcait az előírások és utasítások görcsös követésével igazoló/felmentő csoport. Vagyis az ár: a fejlődés lehetőségének elvesztése.
Ha a feladatot elvégezni, és nem megkerülni akarják, felvetődik a kérdés, miért a csoporttal kell kezdeni? Mert a csoport az az egység, amelynek a minősége meghatározza a szervezet és az egyének lehetőségeit. Ha érett, akkor szabályoz, tanít, kooperál, lehetőséget ad a minőségi munkára, ha csenevészek a csoportviszonyok, akkor az demoralizálja a tagokat, a hiányosságok rendre előhívják a formális szabályozást, a helyzet egyre rosszabb, bénítja a munkát, elüldözi a munkatársakat.
Ezért fontos, hogy a csoport minőségének ismeretében a csoportépítés és a folyamatos karbantartás megtörténjék. Egy jó, a differenciált igényeket feltáró, arra reagáló ajánlatot hiába csak egy ember fogalmaz meg, hiába csak egy ember ír alá, netán veszi fel érte a jutalmat, a teljesítmény mögött az egész csoport munkája áll. A nagy egyéniségeket a csoportok termelik ki, mint ahogy a nagy reménységeket is a csoportok temetik el. Valószínűleg ezért nevezik a csoportépítést a XXI. század nagy üzletének.
A csoportépítés, a XXI. század nagy üzlete
A fogyasztót lehet befolyásolni, manipulálni, de parancsra nem vesz senki semmit, így eladni sem lehet parancsra. Lehet terveket készíteni, lehet utasításokat adni, ezekhez ösztönző rendszereket szerkeszteni, ám mindez kevés: a csapatot is alkalmassá kell tenni a folyamatos sikeres akciókra.