5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szerdán jelent meg a kormánypárti sajtóban, hogy a nagyobb üzletekben szabályozni szeretnék az alkalmazottak létszámát. Az mfor.hu annak próbált utánajárni, mivel járhat mindez.

Egy készülő jogszabálytervezet szerint átlagosan a duplájára kell emelniük a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű áruházaknak dolgozóik létszámát, írta szerdán a Magyar Idők. A tervek szerint a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű áruházaikban a nyitvatartási idő alatt 70 négyzetméterenként legalább egy alkalmazottnak a vásárlók rendelkezésére kell állnia.

Az eddig napvilágot látott információk alapján ugyanakkor nem lehet tudni, hogy mit tekintenek alapterületnek, csak az eladóteret, vagy a raktárakat, esetleg a hipermarketeknél a hozzájuk kapcsolódó üzletsorokat is. Így, amíg ez nem tisztázódik, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Vámos György szerint

még megbecsülni sem lehet, hogy hány dolgozó felvételére köteleznék a láncokat.

A kereskedők érdekképviselete szerint a jogszabálytervezet ismeretében lehet majd konkrétumokat megfogalmazni.

A tervezett jogszabály kapcsán - a konkrétumok ismerete nélkül - jelen pillanatban szintén nem lehet eldönteni, hogy az uniós előírásoknak meg fog-e felelni. Érdekesség, hogy az azonos kört érintő, és tavaly év végén elfogadott, a legnagyobb piaci szereplőket erősebben sújtó élelmiszerfelügyeleti díj például éppen Brüsszelben bukott el. A törvény szerint ugyanis 500 millió forintig nem kellett volna fizetni, 0,5–50 milliárd forint között 0,1 százalékot, 50–100 milliárd forint között 1 százalékot, 100 milliárd felett 2 százalékot, majd 50 milliárdonként további 1 százalékkal nőtt volna a díj kulcsa, 300 milliárd forint felett pedig már 6 százalék lett volna. Ez a díj a legnagyobb mértékben a Tescót és a Spart érintette volna, miután mindkét vállalat árbevétele meghaladja a 300 milliárdos szintet, az Auchan pedig megkezelíti azt.

Ez ügyben egyébként szintén szerdán történt előrelépés, a Fazekas Sándor által jegyzett törvénytervezet szerint gyakorlatilag a 2014-ig fennálló rendszert állítanák vissza azáltal, hogy a sávos fizetési kötelezettség megszűnne. Ehelyett ismét az árbevétel 0,1 százaléka lesz a fizetendő díj, ráadásul az alsó sávot is eltörlik, így ez a kisboltok számára ismét teher lesz. A módosítással pedig az élelmiszerfelügyeletet ellátó hivatal, a Nébih 13-14 milliárd forinttól esik el. Tavaly év végén ugyanis olyan becslést tettek közzé, amely szerint a 2014-ben befizetett felügyeleti díj 10 milliárd forintot tett ki, míg 2015-ben várhatóan 23-24 milliárd forint lesz. Igaz, a szervezet költségvetésében már csak 13,4 milliárdos bevétellel számoltak.

Visszatérve a létszámbővítési terekre kissé zavarosnak tűnik a történet, amelyen a már idézett Magyar Idők cikk sem segített kiigazodni. Ők azt írták, a kiskereskedelemben egyre kritikusabb munkaerőhiány megoldását segítő piacszabályozó intézkedés azt célozná, hogy megfelelő létszám mellett javuljon az áruházi szolgáltatások színvonala, egyúttal hatékonyabb legyen a boltok működése, a fogyasztók kiszolgálása. A munkaügyi hivatalok statisztikái szerint jelenleg 30 ezer olyan állástalan van, akiknek az utolsó munkahelye a kereskedelemben volt. Vámos György ennek kapcsán úgy vélekedett, hogy

a rendelkezésre álló munkanélküliek valamiért nem kellenek a piacon.

Ennek hátterében egyébként éppen úgy állhat az, hogy olyan helyen laknak az állástalanok, ahol gazdasági nehézségek vannak, azonban az ingatlanpiac miatt nem igazán tudnak - vagy nem akarnak - átköltözni prosperálóbb országrészekbe. De az is problémát jelenthet, hogy a kereskedelemben is számos pozíció létezik, így hiába volt valaki mondjuk pénztáros, ha az üzletláncok péket vagy hentest keresnek.

Természetesen felmerülhet, hogy a tervezet mögött az a kormányzati szándék állna, amely a munkabérek növelését szeretné elérni. Ezt magyarázhatná az, hogy a Magyar Idők kritikus munkaerőhiányt emleget, hiszen ennek fennállta esetén valóban a magasabb béreket kínálva tudnák a kötelezően előírt helyeket betölteni. Más kérdés, hogy a kereskedelemben eddig ez nem volt jellemző, és a nagy láncok gyakran a legolcsóbb – kölcsönzött vagy diák - munkásokkal oldják meg a felmerülő feladatokat, így borítékolhatóan most is hasonló megoldáshoz folyamodnának. Ugyanakkor ha visszanyúlunk a már többször idézett cikk azon megjegyzéséhez, hogy duplájára kell emelni az áruházi dolgozók létszámát, az például a Tesco esetében legalább 3-5 ezres létszámbővítést jelentene. Ennek alsó szintje pedig még minimálbér esetén is éves viszonylatban 5 milliárd forint plusz költséggel járna a piacvezető vállalat számára.

Figyelembe véve azt  a jogszabályt, amely szerint a láncok nem lehetnek két egymást követő évben veszteségesek, borítékolható, hogy a kiskereskedelmi vállalatok nem nyelnék le ezt a plusz költséget.

Így könnyen lehet, hogy igyekeznek majd a korábbi bértömeggel azonos összegből dolgozni.

Ezzel a feltételezéssel Vámos György, az OKSZ főtitkára is egyetértett, aki szintén felhívta a figyelmet a csökkenő bérek kockázatára.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!