3p

A Piaci és Profit cikke a hazai internetes piacot veszi górcső alá a tavalyi évet bezárólag.

Lehetséges, hogy minden globális internetes trend csak késve érkezik el hozzánk. A külföldi tőke többek közt ezért is lépett be olyan látványosan a hazai e-bizniszbe: egy szűz piacon simán eljátszhatja még egyszer ugyanazt, amit odahaza már aligha. Nem véletlen, hogy a hazai, elsősorban angolszász pénzeket mozgató tőkealapok mindeddig nem jelentek meg a magyar e-bizniszben, befektetéseik a régi gazdaság hagyományos tevékenységeire korlátozódtak, az új gazdaság tekintetében csak a számítástechnikáig mentek el.

Az internetes robbanás befektetéseiben végül befutónak bizonyulók szinte egytől-egyig külföldi, e-bizniszes cégek, amelyeknek a szektorban szerzett jelentős nemzetközi tapasztalata segítséget ad nemcsak az ígéretes, befektetésre érdemes vállalkozások kiválasztásában, hanem azok működtetésében is: nem csupán pénzt adnak, de hozzáférést is a nagy értékű üzleti tapasztalathoz, ezáltal pedig viszonylagos biztonságot a felfutó cégnek.

Ebben a fáziskésésben - amely szakértők szerint 2-3 évnyi különbség a Nyugathoz képest - rejlik az olyan országok előnye, mint Magyarország: a fejlődők a fejlett régió kárán tanul(hat)ják meg az új folyamatok és jelenségek kockázatait s azok elkerülésének módozatait.

Az első tőkepiaci felhevülés utáni zuhanó, pangó majd újra megemelkedő periódusoknak már tartalmazniuk kell a kudarcokból leszűrt tanulságokat. Ezek a tapasztalatok átterjednek a fáziskéséses régiókba is. Globális egységként tekintve: az eltérő fejlettséggel és rutinnal rendelkező területek ekkor már közelednek egymáshoz; bonyolultabb szerkezet keletkezik, és az egész dinamikus rendszer eljut a komplexitás egy új fokára.

Egyelőre még nem tartunk itt. A külföldi tőke irányította versenyfutás még csak most indult el az e-kereskedelem magyar piacának felosztásáért. De a gyors növekedés miatt nem sokáig marad fenn e nyitott, befogadó piaci állapot. A hatalom, a nyugati gyakorlathoz hasonlóan, itt is alighanem néhány élvonalbeli játékos kezében fog összpontosulni. E viszonylagos megmerevedés ellenére a szektor továbbra is irgalmatlan erővel vonzza majd a tőkét.

Ezt a beállást se képzeljük valami új, stabil állapotnak. A sorozatos nyugati csődök miatt a PricewaterhouseCoopers és a Forrester Research is arra a következtetésre jutott, hogy az on-line vállalatoknak alaposan át kell alakítaniuk üzletpolitikájukat és szolgáltatásaikat, ha piacon akarnak maradni. Vagyis az egész rendszer rákényszerül, hogy ismét "kitalálja magát".

*

A kérdés most az: ki tudják-e használni a szektor magyar menedzserei a fáziskésés előnyeit? El tudják-e kerülni a boo.comnál és száz más cégnél tapasztalható felelőtlen üzletvezetés csapdáit, azt, hogy költekező módon lovagolják meg az üzletág jövőjébe vetett hitet? Megszűnik-e és mikor a szektor előrenyomulását visszatartó destruktív tényező, az internetes hozzáféréshez kapcsolódó telefontarifák tarthatatlan drágasága? Képesek leszünk-e a tőzsdepánikok és -zuhanások zavarai után egy magasabb koordináció és önkorrekciós szisztéma részesei lenni?

Kriston László

Megjelent a Piac és Profit újságban

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!