Lehetséges, hogy minden globális internetes trend csak késve érkezik el hozzánk. A külföldi tőke többek közt ezért is lépett be olyan látványosan a hazai e-bizniszbe: egy szűz piacon simán eljátszhatja még egyszer ugyanazt, amit odahaza már aligha. Nem véletlen, hogy a hazai, elsősorban angolszász pénzeket mozgató tőkealapok mindeddig nem jelentek meg a magyar e-bizniszben, befektetéseik a régi gazdaság hagyományos tevékenységeire korlátozódtak, az új gazdaság tekintetében csak a számítástechnikáig mentek el.
Az internetes robbanás befektetéseiben végül befutónak bizonyulók szinte egytől-egyig külföldi, e-bizniszes cégek, amelyeknek a szektorban szerzett jelentős nemzetközi tapasztalata segítséget ad nemcsak az ígéretes, befektetésre érdemes vállalkozások kiválasztásában, hanem azok működtetésében is: nem csupán pénzt adnak, de hozzáférést is a nagy értékű üzleti tapasztalathoz, ezáltal pedig viszonylagos biztonságot a felfutó cégnek.
Ebben a fáziskésésben - amely szakértők szerint 2-3 évnyi különbség a Nyugathoz képest - rejlik az olyan országok előnye, mint Magyarország: a fejlődők a fejlett régió kárán tanul(hat)ják meg az új folyamatok és jelenségek kockázatait s azok elkerülésének módozatait.
Az első tőkepiaci felhevülés utáni zuhanó, pangó majd újra megemelkedő periódusoknak már tartalmazniuk kell a kudarcokból leszűrt tanulságokat. Ezek a tapasztalatok átterjednek a fáziskéséses régiókba is. Globális egységként tekintve: az eltérő fejlettséggel és rutinnal rendelkező területek ekkor már közelednek egymáshoz; bonyolultabb szerkezet keletkezik, és az egész dinamikus rendszer eljut a komplexitás egy új fokára.
Egyelőre még nem tartunk itt. A külföldi tőke irányította versenyfutás még csak most indult el az e-kereskedelem magyar piacának felosztásáért. De a gyors növekedés miatt nem sokáig marad fenn e nyitott, befogadó piaci állapot. A hatalom, a nyugati gyakorlathoz hasonlóan, itt is alighanem néhány élvonalbeli játékos kezében fog összpontosulni. E viszonylagos megmerevedés ellenére a szektor továbbra is irgalmatlan erővel vonzza majd a tőkét.
Ezt a beállást se képzeljük valami új, stabil állapotnak. A sorozatos nyugati csődök miatt a PricewaterhouseCoopers és a Forrester Research is arra a következtetésre jutott, hogy az on-line vállalatoknak alaposan át kell alakítaniuk üzletpolitikájukat és szolgáltatásaikat, ha piacon akarnak maradni. Vagyis az egész rendszer rákényszerül, hogy ismét "kitalálja magát".
*
A kérdés most az: ki tudják-e használni a szektor magyar menedzserei a fáziskésés előnyeit? El tudják-e kerülni a boo.comnál és száz más cégnél tapasztalható felelőtlen üzletvezetés csapdáit, azt, hogy költekező módon lovagolják meg az üzletág jövőjébe vetett hitet? Megszűnik-e és mikor a szektor előrenyomulását visszatartó destruktív tényező, az internetes hozzáféréshez kapcsolódó telefontarifák tarthatatlan drágasága? Képesek leszünk-e a tőzsdepánikok és -zuhanások zavarai után egy magasabb koordináció és önkorrekciós szisztéma részesei lenni?
Kriston László
Megjelent a Piac és Profit újságban