A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz), a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT-Hungary), és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerint ezek a vállalkozások, mint a legnagyobb gázolaj-felhasználók, az áfa visszaigénylői körbe tartoznak, ezért csak az államnak nyújtott átmeneti hitelezésük összege csökken.
Véleményük szerint a gázolaj jövedéki adójának csökkentése lehet az egyik hatékony állami beavatkozás, amely a folyamatosan növekvő fuvarozói költségeket kordában tarthatja, és a gépjárműadó-, illetve az illetéktörvény módosítása mellett megteremtheti annak a lehetőségét, hogy a megrendelők szállítási költségei se növekedjenek jelentősen.
A fuvarozók közleményükben üdvözlik, hogy az üzemanyagok áfájának mértéke október 1-jétől 25-ről 20 százalékra csökken, ami a kiskereskedelmi árakat vélhetően mérsékelni fogja. Véleményük szerint ez ugyan nem oldja meg a fuvarozók és személyszállítók gondjait, de a tárgyalások folytatásához a siker reményével hozzájárulhat. Az igazi megoldás továbbra is az lehet, ha a költségeket fedező díjakat érvényesítenek a vállalkozók.
A három érdekképviselet rámutat: hogy minden ellenkező állítással szemben a gázolaj jövedéki adója az Európai Unió szabályainak teljes betartásával csökkenthető, mégpedig a 302 euró/1000 liter mértékig. Ez a mostani árfolyamokkal számolva legalább 10 forintos jövedékiadó-csökkentést tesz lehetővé, azaz a kútárak a gázolaj esetében akár további 12,50 forinttal mérséklődhetnének. Ráadásul a csökkentés - ellentétben a bejelentett áfa-mérték változtatással - nem járna a költségvetés bevételeinek csökkenésével, hiszen a többlet magyarországi gázolaj forgalmazás a kiesést fedezné.