4p

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) nem ért egyet a Parking Kft. és a Levegő Munkacsoport ellenőrző kampányával, amelyet azért indítottak, hogy a fuvarozók nagyobb arányban váltsák ki a fővárosi behajtási engedélyeket - közölte a NiT Hungary szerdán az MTI-vel. A Parking Kft. emlékezteti a fuvarozókat, hogy a fővárosi lakosság 98 százaléka támogatja a behajtási hozzájárulások szigorítását.

A Levegő Munkacsoport és a Parking Kft. közlekedésszervező cég július elején "A jövő nem játék" címmel kampányt indított a fővárosi behajtási engedélyek kiváltásáért. Ennek keretében a Parking Kft. és a közterület-felügyelet az ellenőrzések végrehajtására létrehozott egy 32 fős csoportot, amely azokon a budapesti területeken ellenőrzi a behajtási engedély meglétét, amelyekre össztömeg-korlátozás érvényes. Az intézkedést azzal indokolták, hogy a felmérések szerint a teherautók alig 30 százaléka fizeti ki a behajtási engedélyeket.

A fuvarozók a Fővárosi Önkormányzathoz intézett nyílt levelükben azt kérik, hogy pénzbehajtás helyett olyan engedélyezési rendszert kínáljanak nekik, amely a működésük ellehetetlenítése nélkül tesz eleget a környezetvédelem kívánalmainak. Azt is el szeretnék érni, hogy haladéktalanul készüljön az eddigi szakmai érveik figyelembevételével célszerű, szakszerű és végrehajtható behajtási rendelet.

Az ipartestület ugyanakkor "átgondolatlannak és teljesíthetetlennek" tartja azt, hogy a budapesti behajtási szabályok betartatását egy 32 fős csoport fogja ellenőrizni. A NiT Hungary álláspontja szerint szankcionálás helyett meg kellene teremteni az engedélyek kiváltásának egyszerűbb, teljesíthető lehetőségét. Az egyedi engedélyezési rendszer szerintük túlbürokratizált és hosszadalmas.

Budapest több pontján ugyanis olyan zónákat hoztak létre, amelyekre bizonyos tehergépjárművek csak behajtási hozzájárulás birtokában hajthatnak be. A főváros területén a 12 tonnánál nehezebb járművek csak díj megfizetése ellenében közlekedhetnek, de például a belvárosban, a Hungária körút által bezárt területen, valamint a XVIII. és a XIX. kerületben a 3,5 vagy a 7,5 tonnánál nehezebb teherautóknak is ki kell váltaniuk a behajtási engedélyt.

Ennek ára differenciált, függ a jármű súlyától, illetve környezetvédelmi besorolásától is. A korlátozás által érintett övezetekbe szóló egynapi behajtási díj 167-2100 forint, míg a budai Vár területére egy egyéves ideiglenes behajtási-várakozási hozzájárulás egy 32 tonnánál nehezebb járműre 27,6 millió forintba kerül. A büntetési tételek 3 ezertől 20 ezer forintig terjedhetnek.

A Parking Kft. közleményében sajnálatosnak tartja, hogy a fuvarozók tiltakoznak a fővárosi cég Levegő Munkacsoporttal közös kampánya ellen. A Parking Kft. szerint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) elfelejti, hogy a fővárosi lakosság 98 százaléka támogatja a behajtási hozzájárulások szigorítását.

A Parking Kft. közleménye szerint a tájékoztató kampánynak, amelyet "A jövőnk nem játék!" címmel indított a környezetvédő szervezet és a fővárosi szakcég, az a lényege, hogy "próbál a fuvarozók szívére hatni", tájékoztatja őket az ellenőrzésekről, a hozzájárulás-kiváltás fontosságáról, de nem szándéka, hogy büntessen, a figyelmet akarja felhívni a környezet védelmére. A Levegő Munkacsoport régóta szorgalmazza a tehergépkocsik behajtási díjának bevezetését, és teljes mértékben támogatja a Fővárosi Önkormányzat e téren tett lépéseit. A Parking Kft. sajnálja, hogy akadnak, akik éppen azok képviseletében lépnek fel, akik nem tartják be a rendeletet - olvasható a közleményben.

A közlemény rámutat: a hozzájárulások ellenőrzését végző 32 közterület-felügyelőből álló közlekedési csoport hatékony munkáját jelzi, hogy megalakulása óta megháromszorozódott az engedélyt kiváltók száma. Emellett a főváros szakcége tavaly megteremtette az online regisztráció lehetőségét, és dolgozik az online kiadáson is. A Parking Kft. a fuvarozók kérésére a korábbi 8 munkanapos ügyintézést idén 2 napra rövidítette.

A behajtási hozzájárulások kiadásakor a kedvező, éjjeli időpontot választók 30, a korszerű környezetvédelmi besorolású járművel szállítók 50 százalékos kedvezményt kapnak, a kedvezmények mértéke elérheti akár a 80 százalékot is. A fővárosnak nem célja a fuvarozói társadalom ellehetetlenítése, de azt mindenkinek tudomásul kell vennie, hogy a környezet védelmét semmi sem írhatja felül - áll a közleményben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!