A napjainkban megfigyelhető változások, így az olajárak erőteljes növekedése és a fogyasztók elbizonytalanodása általában a reklámpiacra is negatív hatással van, ám most nem kell az erősödő trend megtörésétől tartani - állítja frissen publikált elemzésében a ZenithOptimedia. A legfejlettebb 57 országot vizsgálva a cég jelentése megállapítja, hogy a gazdasági kibocsátás közel egy százalékát (0,99) adó hirdetési szektor fejlődése nem fog elmaradni 2005-ben és 2006-ban sem az átlagos GDP bővüléstől. A legdinamikusabb fejlődés elé Dél-Amerika néz.
Ahogy azt az elmúlt időszakban több más kutatás is prognosztizálta, a ZenithOptimedia szakemberei szerint is az online média néz a legerősebb növekedés elé. Igaz, teszik hozzá a szakemberek, a látványos bővülés mögött látni kell a viszonylag alacsony bázisszámokat. Mindenesetre, míg a nyomtatott sajtó esetében a piaci torta csökkenését várják a szakemberek, addig az internetnél fordított trendet valószínűsítenek. Két év múlva így a napilapok átlagos piaci részesedése 30 százalék alá csökken, míg az online médiumok a reklámköltések 4 százalékát realizálhatják. A televízió a hirdetési piac közel 38 százalékát tudhatja majd magáénak az elemzés szerint, míg a rádiók 9 százalék alá süllyednek. A fennmaradó részen a magazinok, az outdoor eszközök és mozireklámok osztoznak majd.
Ami a következő évek regionális kilátásait illeti, Észak-Amerikában a növekedés ütemében kisebb hullámvölgy várható, vagyis az idei 6 százalék után jövőre 4, majd 2006-ban 5,2 százalékkal bővülhet a reklámtorta. Európában (4,7; 4,4 és 5,1 százalékos növekedés) és Ázsiában (7,3; 5,7 és 5,5 százalékos erősödés) is hasonló tendenciát várnak a szakemberek.
Magyarországot a ZenithOptimedia a nyolcadik leggyorsabban fejlődő piacnak tartotta közelmúltban publikált elemzésében. Az előrejelzés szerint a 20 leggyorsabb fejlődést produkáló piac 16,2 százalékos átlagos növekedést mutat 2004-ben (a globális növekedés 4,8 százalék). A 2004-es teljes globális reklámpiaci növekedés kilenc százalékát a top 20 ország realizálja, amelyek között hét kelet-európai, hét ázsiai és négy latin-amerikai állam van. A magyar piac az előrejelzés szerint a tavalyi 1,488 milliárd dollár után idén 1,741 milliárdos lehet, amely 17 százalékos növekedést jelez.
A teljes piacnál jóval impozánsabb az online hirdetések terjedése: az Online Hirdetési Index adatai szerint 1,5 milliárd forintra tehető a hazai netes reklámpiac nagysága az év első félévében. Ez az összeg megegyezik a teljes 2002. évi online reklámköltések nagyságával. Éves szinten így 50-60 százalék körüli piacbővülés irányozható elő. Míg tavaly az internetes hirdetési piac forgalma 2,4 milliárd forint volt, addig idén 3,6 milliárd forintra rúghat.
(Menedzsment Fórum)
Kapcsolódó anyagok
50 százalékos bővülés a hazai online reklámpiacon
Erőteljes növekedést jelez az "On-line Média Jövőkép"
A gazdasági bizonytalanság sem töri meg a reklámpiac lendületét
Optimista képet fest az egyik legfontosabbnak tartott reklámpiaci elemzés: a fejlődés a jövőben is töretlen lesz, és az online szegmens egyre nagyobb részesedésre tesz szert. A nemzetközi átlagnál erősebben bővülő hazai piacon hasonló trendek figyelhetők meg.