Emellett fontos kérdés az együttműködő piaci szereplők kapcsolata, és a reálfolyamatok irányítása. Akár a terjeszkedést, akár az outsourcingot tekintjük, a hazai vállalatoknak kell alkalmazkodniuk a partnerekhez, illetve a vásárlókhoz. Az üzleti modell végső soron meghatározza a vállalat értékláncban elfoglalt helyét, és az értékteremtés módját, illetve a vállalati tevékenység legfontosabb momentumát: a nyereség megtermelését.
Minden üzleti modell ugyanakkor csak annyira lehet sikeres, amennyire a vevők elhiszik, hogy az eladók (beszállítók) az árhoz mérten a lehető leggyorsabban és a legjobb minőségben látják el őket. Amennyiben a fenti feltétel nem áll fenn, úgy a fogyasztói racionalitás azt diktálja, hogy megszűnjék a kapcsolat.
Menedzsment Fórum
A globalizáció és az értékláncok kialakulása
A globális vállalatok terjeszkedésük során többféle módszerrel is élnek: regionális kereskedelmi központokat, termelőbázisokat hoznak létre, munkafolyamatokat, tevékenységet telepítenek ki a hatékonyabb működés érdekében.