Megéri online hirdetni. Az internetezők 47 százaléka nyúl az egér után, ha egy termékről vagy szolgáltatásról más forrásból hallott ugyan, de bővebb információkra lenne szüksége. 41 százalék pedig előbb keresgél online, hogy később offline vásárolhasson. Az online vásárlás elterjedésében vagy inkább az elterjedés hiányában szerepet játszhat, hogy nincs online értékesítési rendszere az adott vállalatnak, de jóval többször fordul elő, hogy a vásárló bizalmatlan vagy éppen nem rendelkezik bankkártyával. Ennek ellenére a Google legutóbbi felmérése szerint a netezők 21 százaléka vásárolt már terméket online, 74 százalékuk pedig használta már a Google-t mint szabad szavas keresőt.
A teljes hirdetési piacon belül az online aránya ugyan folyamatosan nő, ám még mindig csak 2-4 százalékot tesz ki a teljes tortából, mondta Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi képviselője. Az USA online reklámköltéseinek 50 százalékát pedig már a keresőhirdetések adják. Hazánkra vonatkozóan nincs hivatalos adat, a keresőhirdetési piacot 10-25 százalék körül valószínűsítik.
Peresztegi szerint főként a kis- és középvállalatoknak, de magánszemélyeknek is megérheti a Google Adwords hirdetési programját használni. Saját tapasztalata, hogy már napi kétszáz forintból is hatékony lehet a hirdetés. A program elérhető magyar nyelven és mindössze öt percre van szükség, hogy egy kampányt elindítsunk. A hirdetések legkésőbb 24 órán belül bekerülnek a Google rendszerébe. Fizetni csak akkor kell, ha valaki rákattint a hirdetésre, a megjelenítés ingyenes. A kulcsszavak árát online licit során határozzák meg, ami folyamatosan változhat attól függően, mennyien érdeklődnek adott kulcsszó iránt.
Ugyan még így is jobb esélyekkel indul egy nagyobb vállalat a licitben, a kkv-knak kecsegtető lehet, hogy valóban nagy márkák közt jelenthet meg a nevük, minden mérhető és a statisztikák néhány pillanat alatt lekérdezhetők. "Elméleti ár egy kattintásra kettő forint, az már a honlapon múlik, hogy vásárlóvá konvertálódik-e az érdeklődő" - magyarázta Peresztegi.
Az aukciós modell érdekessége, hogy továbbfejlesztette a kereskedelmi csatornáknál alkalmazott módszert. Az ár nemcsak azon múlik, hogy mekkora a kereslet adott keresőszó iránt, hanem azon is, hogy mennyire releváns a hirdetés annak, aki a kulcsszóra keres. Ha egy lakáshitellel foglalkozó vállalat hirdetéséhez az eladó lakás kifejezést vásárolja meg, többet fog fizetni a hirdetésért, mivel eladó lakással nem rendelkezik. Mindössze a vásárláshoz szükséges hitellehetőséget tudja felajánlani.
Istvánko Viktória