6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Fővárosi Önkormányzatnál folyamatosan napirenden van a belvárosi behajtás fizetőssé tétele - olvasható egy a kormány honlapján megjelent intézkedési tervben. A dugódíj bevezetése 2018-ban várható, ugyanakkor az M0-körgyűrű a tervek szerint csak 2025-re készül el teljesen. Ezek mellett egyéb intézkedéseket is bevetnének, elképzelhető például, hogy a Déli pályaudvarig jár majd a hatos villamos. Mfor.hu-háttér.

Van bőven tennivaló

A Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség készítette azt az intézkedési tervet, mely a kormány honlapján jelent meg arról, hogyan lehetne csökkenteni Budapest és az agglomeráció légszennyezettségét, elsősorban a nitrogén-dioxid kibocsátást. Az intézkedési terv elsősorban a Széna térre és környékére koncentrál, ugyanis ott mérhető a legmagasabb szennyezettség.

A szakemberek szerint a légszennyezettség elsődleges oka a közlekedés: "A Budapesttől Ny-ra, északnyugatra található települések (Budakeszi, Solymár, Zsámbék, stb.) felől érkező forgalom az M0 autóút nyugati szektorának hiánya miatt gyakorlatilag csak egy útvonalon (Hidegkúti út, Budakeszi út - Hűvösvölgyi út - Szilágyi Erzsébet fasor) tudja megközelíteni a várost, ami keresztül halad a Széll Kálmán tér - Széna tér csomóponton is" - olvasható a dokumentumban. Emellett a környéken sok távolsági autóbusz és BKV-járat közlekedik.

A felügyelőség szakemberei szerint a másik fő ok a lakossági fűtés, mely hidegben nagymértékben hozzájárulhat a nitrogén-dioxid határérték-túllépés kialakulásához. Ipari kibocsátás azonban nem jellemző a környékre. Ennél is nagyobb szerepe lehet azonban a határérték túllépésében az időjárási tényezőnek: "a Kárpát-medencében megülő hideg levegő és a fölé rétegződő melegebb légtömegek megakadályozzák az átkeveredést, így a kibocsátott légszennyező anyagok feldúsulnak a felszíntől számított 1-2 km magas légrétegben. Ilyen esetekben csak egy nagy sebességű széllel kísért front betörése hoz javulást a levegőminőségben" - vélik a szakemberek.

Vannak megoldási javaslatok, de egyelőre távoliak

A felügyelőség az intézkedési tervben javaslatokat is tesz, hogy milyen intézkedésekkel lehetne érdemben csökkenteni a légszennyezettséget. "A tervezett intézkedések nagy része 2014. év végéig megvalósul, ezért a határérték betartása 2015. tárgyévben már vállalható. A határidő 2014. december 31" - olvasható. Ugyanakkor az igazán komoly beruházásokra, intézkedésekre még sokkal tovább kell várnunk.

Az M0 autóút déli szektora például a tervek szerint idén őszre készülhet el az M1-es és az M6-os autópálya között, majd 2012. őszére az M6-os és az 51. számú főút között. A két szakasz összesen 56 milliárd forintba kerül majd az előzetes számítások szerint. Ezt követően a körgyűrűből már csak a nyugati szakasz fog hiányozni. Ennek költsége egyelőre nem ismert, az intézkedési terv szerint 2025-re valósulhat meg.

A dokumentum szerint a négyes metró majdani elkészülése is segíthet abban, hogy csökkenjen a Széna tér és környéke légszennyezettsége. A felügyelőség szerint az új metróvonal 2014. elejére készülhet el, összköltsége pedig 600 milliárd forint lehet. Emellett 2012-13-ban viszonylag olcsón megvalósítható lenne néhány közlekedési fejlesztés a Széll Kálmán tér átépítésével. Így például azt javasolják, hogy a 6-os villamos a Déli pályaudvarig, a 4-es pedig Hűvösvölgyig járjon, ezzel ugyanis csökkenteni lehetne az átszállásokat.

Szintén a tér átépítésével együtt lehetne megvalósítani a Várfok utca lezárását az átmenő forgalom elől, a Szilágyi Erzsébet fasor–Krisztina körút csomópont átépítését a tömegközlekedés előnyben részesítése érdekében, a buszhálózat racionalizálását, a megállók koncentráltabb elhelyezését, valamint a buszok és villamosok közös pályahasználatát. A Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség szerint mindezeket 3-5 milliárd forintból fedezni lehetne.

A fentiek mellett tovább javíthatja a légszennyezettségi mutatókat a budai fonódó villamoshálózat megvalósítása és az egyes és hármas villamos felújítása. Ezeket a tervek szerint 6, illetve 41 milliárd forintból lehetne megvalósítani és 2014-15-re lehetnek kész. A tervek szerint az összes fenti intézkedés forrásai a Fővárosi Önkormányzat saját költségvetése, kormányzati támogatások és az uniós pályázatokon elnyert összegek lehetnek.

Hét év és jöhet a dugódíj

A Fővárosi Önkormányzatnál folyamatosan napirenden van a belvárosi behajtás fizetőssé tétele, illetve a kedvezőtlen kibocsátási tényezőkkel rendelkező járművek kitiltása a város legforgalmasabb, és így erősen szennyezett részéről. A kibocsátási tényezők jelölésére szolgáló, rendszámtáblán elhelyezésre kerülő fekete, piros, kék és zöld matricák már bevezetésre kerültek 2010. július 1-ével, ezek közül a fekete és piros jelöléssel ellátott járművek behajtását korlátoznák. A megvalósítás 2018-ban várható - olvasható az intézkedési tervben.

A dugódíj ötlete az utóbbi években többször felvetődött, idén tavasszal olyan pletykák is megjelentek, hogy a Széll Kálmán Terv keretében már 2012-től bevezethetik, azonban végül ez az intézkedés kimaradt a reformcsomagból. Az ötlet először 2007-ben még Demszky Gábor szájából hangzott el, majd 2009-ben dolgozták ki a lehetséges dugódíj részleteit, akkor egy szakértőkből álló csapat 400-800 forintos díj bevezetését javasolta.

A választások után sem tisztult a kép: novemberben Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója még úgy nyilatkozott a HVG kérdésre, hogy "amíg nem lesznek új buszok, nem indul el az új metró, tehát amíg a BKV nem lesz valódi alternatívája az autós közlekedésnek, addig az autósokat nem lehet rákényszeríteni, hogy kiszálljanak kocsijukból és a tömegközlekedést válasszák". Idén január végén viszont Tarlós István főpolgármester a Hírszerzőnek úgy nyilatkozott, hogy "jól elő kell készíteni", majd 2013-tól be kell vezetni a dugódíjat. Jelenleg ez tehát a legfrissebb információ.

A dugódíj esetleges bevezetése erőteljesen kötődik a négyes metró átadásához. Ráadásul Vitézy Dávid tavaly novemberben úgy nyilatkozott, hogy hazánk az új metróvonalra kapott támogatásért cserébe vállalta az Unió felé a dugódíj bevezetését.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!