4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár az élelmiszerláncok már ősszel éreztek visszaesést a forgalomban, karácsony közeledtével a vártnál is jobb élénkülést tapasztaltak. 2009-ben szűkebb esztendőre számítanak a kiskereskedelmi cégek, ugyanakkor nagyarányú létszámleépítést itthon egyelőre nem terveznek, tudta meg az mfor.hu.

Jól megy az élelmiszerláncoknak karácsonykor

Nem teljesülnek a Tesco idei, márciussal végződő üzleti évre szóló előrejelzései a válság miatt, mondta el az mfor.hu-nak Hackl Mónika, a cég kommunikációs vezetője. Hozzátette: a rosszabb gazdasági körülményeknek köszönhetően már ősszel tapasztalható volt visszaesés, ezért újratervezték a célszámokat.

A módosított adatok – amelyeket nagyjából a 2007-es szintre lőttek be – nagy valószínűséggel helytállóak lesznek. Sőt, karácsony közeledtével nagyobb arányú visszarendeződést tapasztaltak a korábban vártnál, jelentősen megélénkült a forgalom. Az FMCG (gyorsan forgó fogyasztási termékek) szektorban például sokkal kisebb volt a visszaesés, mint amire számítottak.

Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatói asszisztense szerint szintén lehet már érezni a válság első hatásait a kereskedelemben. Ugyanakkor ő is úgy véli, hogy a karácsonyi vásárlási láz még torzítja a helyzetet, hiszen ebben az időszakban mindig megélénkül a forgalom.

Viszont a negatív külső hatások miatt idén kevésbé keresettek a nem élelmiszer termékek, az élelmiszer területén pedig az olcsób áruk irányába tolódik el a kereslet – ismertette Gillemot Katalin az eddigi tapasztalatokat.

Az élelmiszerláncok is szűk esztendőt várnak

Bár a jövő évben szűkebb esztendőre számítanak a Tescónál, a visszaesés mértékét nem tudta előre jelezni Hackl Mónika. Egyelőre azonban nem tervezik, hogy a költségeket létszámleépítéssel takarítanák meg jövőre. Ugyanakkor – mint mondta – nyilván januártól kevesebb munkavállalót fognak foglalkoztatni a mostani időszak szezonális jellege miatt.

Ehhez azonban nincs szükség dolgozók elküldésére, hiszen karácsony környékén kölcsönzött munkaerővel, diákokkal, határozatlan idejű szerződéssel oldják meg a többletmunkát, így az ezt vállalók számolnak azzal, hogy csak az ünnepekre biztosítanak számukra munkalehetőséget.

Az Auchannal elképzelhetőnek tartják, hogy a jövő év folyamán mintegy 1-1,5 százalékkal fog csökkeni a forgalom. Létszámcsökkentéssel a francia láncnál sem számolnak hazánkban Gillemot Katalin tájékoztatása szerint. Jövő évi terveik közé tartozik, hogy megnyitják tizenkettedik áruházukat Maglódon, amellyel 300-350 munkahelyet teremtenek.

A Tesco szintén új egységeket kíván nyitni, bár az még nem publikus, hogy összesen hány új áruház állhat majd a hazai vásárlók rendelkezésére. Idén 27 új egységgel, összesen 62 ezer négyzetméterrel bővült a magyarországi hálózat.

Akciókkal csábítanak

A brit üzletlánc magyarországi menedzsmentje intézkedési tervet is kidolgozott a gazdasági válság első jeleinek megjelenésekor: eszerint készültek a karácsonyi lázra is, amikor az emberek hajlamosak mélyebben a zsebükbe nyúlni. Így minden hétre terveztek valamilyen akciót, ami a tipikusan karácsonyi ajándékokat, élelmiszereket érintette – egyebek között több tízezer forintos kedvezménnyel lehetett LCD-televíziót venni.

Utóbbi iránt nagy volt a kereslet, hiszen ez az árucikk az idei évben is a sláger karácsonyi ajándékok közé tartozik. Tavaly egyébként különösen nagy volt az érdeklődés a cég saját márkás elektronikai cikkei iránt, és remélik, hogy idén is sok fogy ezekből.

Az Auchanban az előző évben az ünnepek alatt a Play Station, a Lego és építő játékok, az illatszercsomagok, illetve a díszcsomagolású italok voltak a legkeresettebbek. Az ünnepek előtt az éves bevétel 20-30 százalékát realizálta a cég.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!