Nem teljesülnek a Tesco idei, márciussal végződő üzleti évre szóló előrejelzései a válság miatt, mondta el az mfor.hu-nak Hackl Mónika, a cég kommunikációs vezetője. Hozzátette: a rosszabb gazdasági körülményeknek köszönhetően már ősszel tapasztalható volt visszaesés, ezért újratervezték a célszámokat.
A módosított adatok – amelyeket nagyjából a 2007-es szintre lőttek be – nagy valószínűséggel helytállóak lesznek. Sőt, karácsony közeledtével nagyobb arányú visszarendeződést tapasztaltak a korábban vártnál, jelentősen megélénkült a forgalom. Az FMCG (gyorsan forgó fogyasztási termékek) szektorban például sokkal kisebb volt a visszaesés, mint amire számítottak.
Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatói asszisztense szerint szintén lehet már érezni a válság első hatásait a kereskedelemben. Ugyanakkor ő is úgy véli, hogy a karácsonyi vásárlási láz még torzítja a helyzetet, hiszen ebben az időszakban mindig megélénkül a forgalom.
Viszont a negatív külső hatások miatt idén kevésbé keresettek a nem élelmiszer termékek, az élelmiszer területén pedig az olcsób áruk irányába tolódik el a kereslet – ismertette Gillemot Katalin az eddigi tapasztalatokat.
Az élelmiszerláncok is szűk esztendőt várnak
Bár a jövő évben szűkebb esztendőre számítanak a Tescónál, a visszaesés mértékét nem tudta előre jelezni Hackl Mónika. Egyelőre azonban nem tervezik, hogy a költségeket létszámleépítéssel takarítanák meg jövőre. Ugyanakkor – mint mondta – nyilván januártól kevesebb munkavállalót fognak foglalkoztatni a mostani időszak szezonális jellege miatt.
Ehhez azonban nincs szükség dolgozók elküldésére, hiszen karácsony környékén kölcsönzött munkaerővel, diákokkal, határozatlan idejű szerződéssel oldják meg a többletmunkát, így az ezt vállalók számolnak azzal, hogy csak az ünnepekre biztosítanak számukra munkalehetőséget.
Az Auchannal elképzelhetőnek tartják, hogy a jövő év folyamán mintegy 1-1,5 százalékkal fog csökkeni a forgalom. Létszámcsökkentéssel a francia láncnál sem számolnak hazánkban Gillemot Katalin tájékoztatása szerint. Jövő évi terveik közé tartozik, hogy megnyitják tizenkettedik áruházukat Maglódon, amellyel 300-350 munkahelyet teremtenek.
A Tesco szintén új egységeket kíván nyitni, bár az még nem publikus, hogy összesen hány új áruház állhat majd a hazai vásárlók rendelkezésére. Idén 27 új egységgel, összesen 62 ezer négyzetméterrel bővült a magyarországi hálózat.
Akciókkal csábítanak
A brit üzletlánc magyarországi menedzsmentje intézkedési tervet is kidolgozott a gazdasági válság első jeleinek megjelenésekor: eszerint készültek a karácsonyi lázra is, amikor az emberek hajlamosak mélyebben a zsebükbe nyúlni. Így minden hétre terveztek valamilyen akciót, ami a tipikusan karácsonyi ajándékokat, élelmiszereket érintette – egyebek között több tízezer forintos kedvezménnyel lehetett LCD-televíziót venni.
Utóbbi iránt nagy volt a kereslet, hiszen ez az árucikk az idei évben is a sláger karácsonyi ajándékok közé tartozik. Tavaly egyébként különösen nagy volt az érdeklődés a cég saját márkás elektronikai cikkei iránt, és remélik, hogy idén is sok fogy ezekből.
Az Auchanban az előző évben az ünnepek alatt a Play Station, a Lego és építő játékok, az illatszercsomagok, illetve a díszcsomagolású italok voltak a legkeresettebbek. Az ünnepek előtt az éves bevétel 20-30 százalékát realizálta a cég.
Kovács Zita