Az ukrán és az orosz fél 2004 decemberére tűzte ki a szabad és korlátozások nélküli közös kereskedelmi zóna létrehozásáról szóló egyezmény aláírását. Ettől az ukrán fél az eddig a FÁK-országok viszonylatában dollármilliárdokra rúgó - 2003 első félévében például 2.7 milliárd dollárt kitevő (ebből 700 millió dollár csak az energiahordozókat terhelő ÁFA) - negatív külkereskedelmi mérlegének kiegyensúlyozódását várja. Ezektől az összegektől a különböző vámszabályozások miatt esett el eddig az ukrán fél.
A JEP alapszerződése számos pontban ütközik Ukrajna alkotmányával. Mivel az JEP döntéshozó testületébe gazdasági erejük szerint delegálnak szavazókat az egyes tagországok (így Oroszország 40, Ukrajna 30, Kazahsztán 20, Belarusz pedig 10 százalékát birtokolja a helyeknek), könnyen előfordulhat, hogy Ukrajna nem tud az alkotmányában meghatározott módon döntést hozni bizonyos kérdésekben, hiszen a JEP felülbírálhatja azt.
Ugyanakkor Ukrajna úgy ratifikálta a szerződést, hogy kizárólag saját alkotmányos keretein belül hajlandó részt venni az együttműködésben. Ezt tekintve világossá válik, hogy a JEP működése nem lesz zökkenőmentes.
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyag:
Ukrajna gazdasági-politikai érdekcsoportjai
A keleti gazdasági integráció felé hajlik Ukrajna
A 4 volt szovjet tagköztársaság által szeptemberben létrehozott Egységes Gazdasági Térség komoly lépés a FÁK-térség (re)integrációs folyamatában.