2001. december 20. 11:00

A kereskedelem fogalom tartalmának gyökeres változása volt az egyik kiemelt téma a PP legutóbbi konferenciáján.

Stiller Ágnes kiszámolta, hogy a hagyományos bolt sokkal költségesebb, mint az elektronikus.

Stiller Ágnes a Centrálnet Kft. oktatási igazgatója "Mennyibe kerül a kereskedelem elektronizációja, s mennyit nyerhetünk általa költségekben és üzleti lehetőségekben?" című, a szekciót záró előadásában elsőként a kereskedelmi modellek költségtípusait vizsgálta meg.

A hagyományos kereskedelmi modellben álló- és forgóeszköz beruházással kell számolni, a termelésre, szállításra és raktározásra, valamint a marketingkommunikációra és értékesítésre kell költeni, melyhez a munkabérek és közterhek fizetése adódik.

Az elektronikus kereskedelmi modell esetén ez másképp van, itt a termelő és a nagykereskedő közvetlen értékesítéssel, a kiskereskedő és a felhasználó pedig elektronikus üzletközponton (B2C) keresztül éri el egymást. Ők mindannyian a piactéren vannak (B2B).

Mindkét kereskedelmi formánál jelen van egy vállalkozási forma, amelynek berendezésre kell költenie, a hagyományos esetben az üzlethelyiséget is meg kell szerezni, míg az elektronikus vállalkozásnak csak technikai eszközökre és az on-line üzletre kell ráfordítania. Az induláshoz szükséges költségek a hagyományos bolt esetében majdnem háromszor olyan magasak, mint az elektronikus bolt esetében.

Sőt! Az üzemeltetési költségek is alacsonyabbak az e-boltnál, így azonos árrés esetén az e-világban forgalmazott áru olcsóbb lehet.

Az árukészlet mérete sem korlát az e-kereskedelemben, mivel nincs korlátozott méretű helyiség, melyet igénybe veszünk, illetve nem szükséges az interneten kínált árukészlet fizikai tulajdonlása.

Az e-kereskedelem előnyei: az országos vagy nemzetközi információ-áramlás és hatás, hogy a bolt bárhonnan irányítható. A cégvezetés e-mailen egész nap elérhető, az árlista és katalógus gyorsan frissíthető, a termékről leírások csatolhatók és 0-24-ig lehet vásárolni. Az e-kereskedelemmel tehát mind a kis-, mind a nagykereskedelmet bővíteni lehet.