4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Januártól teljesen új szerkezetben jelenik meg az ADR, a veszélyes áruk szállítására vonatkozó európai szabálygyűjtemény. A változás nem kevés, a szabálygyűjteményben mintegy 180 oldalnyi anyag módosul. A veszélyes áruk köre több tétellel bővült, s új elem, hogy egyes kötelezettségek magánszemélyekre is vonatkoznak 2009-től.

Szigorították, hogy mit lehet és hova

Ha magánszemély gyúlékony anyagot – benzint, festéket – szállít, csak akkor mentesül az ADR szabályai alól, ha a szállított teljes mennyiség nem haladja meg a 240 litert. Ezt is el kell osztani kisebb egységekbe: a szállítótartály nem lehet nagyobb 60 literesnél. Cseppfolyósított és mélyhűtött cseppfolyósított gázok szállítására ez a mentesség sem alkalmazható.

Mennyiségek

A 2009-es előírások egyértelművé teszik, hogy a veszélyes anyagot is tartalmazó gépek és más termékek esetében a legnagyobb megengedett összmennyiséget hogyan is kell érteni. A megengedett legnagyobb mennyiség mostantól a gépekben lévő veszélyes áru mennyiségére vonatkozik literben vagy kilogrammban. A mennyiségekkel kapcsolatban pontosítottak néhány mentességet is: például a járműben működő lítium akkumulátorok, vagy a szállítás közben használt laptopban rejlő energiaforrásra nem kell alkalmazni az ADR előírásait. Egyébként veszélyes árunak minősülhetnek még a laptopok is: a készülékben lévő lítium mennyisége dönti el, hogy a gép szállítás során milyen kategóriába sorolódik.

Korlátozott mennyiség

Jelölni kell azokat az árukat is, melyeket korlátozott mennyiségként könyvelnek el, s emiatt enyhébb szabályoknak kell megfelelniük. Az így csomagolt küldeményekre és azok egyesítő csomagolásaira az „álló helyzetet jelölő nyilak” felhelyezésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A fuvarmegrendelésnél a feladónak meg kell jelölnie, hogy a korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes árunak mennyi az össztömege. Ha az így csomagolt árut szállító jármű össztömege meghaladja a 12 tonnát, elöl-hátul fehér színű táblával kell ellátni ( a konténereket mind a négy oldalon), melyek felirata LTD QTY. Ez elhagyható, ha a jármű eleve fel van szerelve a veszélyt jelző sárga táblákkal. Akkor sem kell a jelölés, ha legfeljebb 8 tonna korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes áru van a járművön.

Engedményes mennyiség

Az "engedményes mennyiségben csomagolt veszélyes áru" egy új fogalom azt ADR-ben. Ez azt határozza meg, hogy egy-egy veszélyes anyagot tartalmazó tárgyból mennyi szállítható egy rakományban. Ezt egy kódszám jelöli. Ha a kód E0, akkor már egyetlen darab szállításánál sem lehet a mentességet alkalmazni. E1-E5 jelű csomagolásoknál darabonként 1-30 gramm lehet a megjelölt anyagból, küldeménydarabonként pedig 300-1000 gramm a maximum. Az így szállított küldeménydarabokra egy 10x10-es piros jelzést kell elhelyezni, feltüntetve a veszélyességi azonosító számot, a feladó, vagy a címzett nevét és címét. Az így jelölt termékekből egy konténerben maximum ezer darab szállítható. A fuvarokmányon fel kell tüntetni a darabszámot és a következő bejegyzést: "Dangerous goods in excepted quantities."

Állati anyag

Korábban erre nem is gondoltunk volna, de mostantól az állati eredetű anyag is bekerült a veszélyes rakományok körébe. Ebbe a kategóriába az állati tetemek, testrészek és az állati eredetű takarmány került. Ezeket fertőző anyagként kell szállítani.

Veszélyes hulladék

Szigorúbb lett a veszélyes hulladékok jelölése: amennyiben a hulladék több összetevőt is tartalmaz, veszélyességét a legkárosítóbb része után kell megítélni.

Csomagolás

Részletesebb szabályokat hoztak a veszélyes áruk csomagolására. A táblákat biztosító szerkezettel kell ellátni elcsúszás, összecsukódás ellen.

Fuvarokmány

Amennyiben az útvonal alagutat is tartalmaz, a fuvarokmányon fel kell tüntetni az alagút-korlátozási kódot is. Erre a nagyobb alagút-tüzek elkerülése miatt van szükség.

A feladó nem felelős a rakományhoz tartozó írásbeli utasítások megfelelőségéért, azt minden esetben a fuvaroztatónak kell biztosítania. A korábbi szabállyal ellentétben most nem kell minden érintett ország nyelvére lefordítani a tudnivalókat, csak azon, amelyet a gépkocsivezető megért.

Az utasítás négy oldalas: első oldala a sofőr általános teendőit tartalmazza egy baleset, vagy rendkívüli esemény során, a második és harmadik oldalon a veszélyességi bárcák találhatók, a negyedik oldal pedig a járművön tartandó kötelező felszereléseket sorolja fel.

Felszerelések

Pontosan szabályozzák azt is, hogy milyen felszerelést kell a járművön tartani. A korábbival ellentétben nem kell például védőruhát és védőcsizmát vinni az útra. Mérgező anyagok szállításához légzésvédő készülék kötelező.

Forrás: Fuvarlevél

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!