3p

Az előrejelzések szerint 2015-ig megduplázódik az európai áruszállítás. A piaci átstrukturálódás a szállítmányozást is érinti: a tömegáru stagnál, a fogyasztói javak aránya növekszik. Az elmúlt időszakban sokkal több lett a küldemény, melyek célba juttatására speciális rendszerek születtek.

A kibővült Európai Unió frissen csatlakozott tagállamaiban háromszor akkora ütemben fejlődik a gazdaság mint Nyugat-Európában, a bővülő gazdaság pedig a logisztikai piac fejlődését is magával vonzza. A logisztikai költségek kétharmadát a szállítmányozás, a raktározás, a rakodás alkotja. A szállítmányozás a logisztikai szolgáltatás része. A szakmának a logisztika diktálja a stratégiai irányt. A globális hatás jól érzékelhető, de a regionális jellemzők, helyi sajátosságok módosíthatják a folyamatot. Németországban például már minden negyedik vállalkozás a logisztikában tevékenykedik.

A logisztika menedzsmentfilozófiává vált, s e tendencia ma is erősödik: az eladói piac vevői piaccá alakult át, szélesebb kínálat és színesedő kereslet jellemzi. Ezek kiszolgálása a cél. Az iparban és a kereskedelemben növekedett a logisztikai költségek jelentősége. A szállítmányozó a folyamatköltség menedzserévé vált, akinek egyre növekvő szállítási távolságokat legyőzve kell egyre kisebb küldemények gyorsabb, jól ütemezett kézbesítését megszervezni. E rendszerek műszaki és informatikai háttértámogatást igényelnek. A vevő teljes körű kiszolgálásának igénye a folyamatos szolgáltatásfejlesztést eredményezi.

A logisztika szinte egyik napról a másikra elitszakmává vált, s e pozícióját a politika is honorálja. A logisztikával szemben támasztott követelmények iparágakra specializálódó rendszereket eredményeznek, melyekhez megfelelő know-how, jó csapat, szervezés és marketing társul. Nem véletlen, hogy e célra külön vállalatok alakulnak, a szállítmányozás homogenizálódik, s a specializáció magasabb minőséget hoz. Az üzleti folyamatokat az ügyfelek igényeihez kell alakítani. A logisztika és a szállítmányozás az anyag-áru folyamatok vezérlőjévé és kiszolgálójává válik.

A piacon nemcsak a nagy speditőröknek van helye, hanem a közepeseknek és a kicsiknek is. Közöttük a kooperáció fontos és szükséges, sőt, a közös érdek közös vállalkozásokat hozhat létre. A hálósítás új informatikai és kommunikációs technológiákat is jelent. A "tracking and tracing" a középpontba kerül.

A rádiófrekvenciás azonosító rendszerek érintésmentes leolvasást tesznek lehetővé. A logisztika forradalmi változások előtt áll. A növekvő közlekedés hatékonyabb és környezetbarát rendszereket igényel. Megnőtt a szállítmányozás súlya, s a logisztikai rendszerek a kereskedelem és az ipar mellett harmadik erővé váltak a gazdaságban.

Forrás: Magyar Közlekedés

Kapcsolódó anyagok
Új technológiák teszik rugalmasabbá az ellátási láncokat
Új kormányzati program indul a logisztikai központok fejlesztésére
A gyűjtőszállítmányozás sajátosságai

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!